​DAT sælger tidligere Cimber-fly

Danish Air Transport har netop solgt det andet af de tre ATR42-fly, som DAT købte fra Cimber Sterling-boet. Det tredje fly er efter en omfattende restaurering klar til at flyve for Estonian Air.

Efter lidt mere end halvanden års ejerskab har Danish Air Transport nu skillet sig af med det andet af de tre ATR42-fly, som selskabet købte fra Cimber Sterlings konkursbo. Vamdrup-selskabet overtog de tre ATR42-500 fly med registreringerne OY-CIJ, OY-CIK og OY-CIL i januar 2013 – omkring otte måneder efter konkursen. To af flyene var ved konkursen uden motorer, mens et af flyene også manglede landingsstellet. OY-CIK, der ved salget blev omregistreret til OY-RUL, var i bedst stand. Derfor kom dette fly først i luften.

”Det første fly, OY-RUL, solgte vi allerede kort tid efter, vi købte det. Det blev solgt til et amerikansk leasingselskab, og det er faktisk samme selskab, der igen skal bruge en ATR 42-500 til samme kunde,” siger Danish Air Transports direktør, Jesper Rungholm, og fortsætter:

”De var temmelig desperate for at finde en god ATR42-500, og det er for sælger jo altid en god situation,” understreger Jesper Rungholm.

Derfor ryger OY-RUJ, der tidligere hed OY-CIJ, nu afsted til en ny ejer. Samtidig med salget af fly nummer to, så er restaureringen af fly nummer tre, OY-RUO, blevet færdig.

Det har dog krævet en hel del knofedt at få flyene gjort luftdygtige igen.

”En væsentlig del af DAT ́s aktivitet er køb og salg af fly. Vi så en god mulighed i de tre fly, selvom de var i dårlig stand, da vi købte dem. Vores maintenance afdeling har brugt mange ressourcer på, at få flyene tilbage til den standard, der kræves for, at flyene igen kan sættes i drift,” fortæller Jesper Rungholm.

Ganske omfattende
OY-RUO vil være velkendt for de fleste, der har haft deres gang i Sønderborg Lufthavn hvor det stod parkeret som OY-CIL.

”Opgaven med at restaurere OY-RUO har været ganske omfattende, og er udført i et samarbejde mellem Skyways Technics og DAT-selskabet DOT LT. Flyet skal nu til maler, og så har vi fået et værdifuldt fly i flåden til kontrakter jorden rundt,” forklarer Jesper Rungholm.

I første omgang skal DAT bruge flyet til at flyve for Estonian Air på ruten mellem Tallinn og Stockholm Bromma allerede fra den 29. september.

OY-CIK blev omregistreret til OY-RUL, da DAT købte flyet fra Cimber Sterling-boet. Kort efter købet blev flyet solgt til et amerikansk leasingselskab og flyver i dag for Hevi Lift på Papua New Guinea.