​Ny Aarhus-lufthavn først rentabel efter 16 år

En ny lufthavn vest for Aarhus vil koste 2 mia. kroner og kunne stå klar om 10 år. Først efter mindst 16 års drift vil lufthavnen være rentabel, fastslår en ny rapport.

Det vil tage 26 år eller mere inden en ny lufthavn vest for Aarhus vil være rentabel. Det fremgår af en rapport om mulighederne for anlæggelse af en ny lufthavn tættere på Aarhus Centrum, som Grontmij har lavet for Aarhus Kommune.

For det første vil det tage 10 år at anlægge lufthavnen. Alt afhængig af banelængde og passagervækst, så vil lufthavnen køre med underskud de første syv til ti år. De underskud vil tidligst være indhentet i 2041, fremgår det af rapporten, der blev offentliggjort mandag.

Forudsætningen for regnestykkerne er at det lykkes at få mellem 850.000 og en million passagerer til at gå gennem den nye lufthavns terminal i dens tredje leveår 2027. Det er over dobbelt så mange passagerer, som i dag benytter den nuværende Aarhus Lufthavn. Og Grontmij vurderer det ikke sandsynligt, at Lufthansa og KLM vil åbne en tredje jysk rute. De to selskaber flyver i dag begge til Billund og Aalborg.

Visionær ledelse
Grontmij har set på to scenarier med hensyn til banelængder. Et scenarie med en bane på 2400 meter, der vil kunne tage imod mellemdistancefly på ruter til Europa. Og et scenarie med en bane på 2900 meter, der vil gøre det muligt at operere større langdistancefly fra lufthavnen. Med en bane på 2400 meter og 850.000 passagerer i 2027 vil lufthavnen ifølge Grontmij være rentabel efter 2046. Med 2400 meter og 1 mio. passagerer i 2027 vil det kunne nås efter 2041.

Vælger man den længere bane, så vil lufthavnen med 850.000 passagerer i 2027 være rentabel efter 2047. Med en million passagerer vil mål kunne nås efter 2041.

Grontmij peger på en x-faktor, som muligvis ville kunne sikre en hurtigere rentabilitet. Og det er en god lufthavnsdirektør.

”I forbindelse med business casen er det dog vigtigt at understrege, at en dygtig og visionær ledelse af en evt. ny Aarhus Lufthavn, der forstår at sætte lufthavnen på verdenskortet og holde en positiv kontakt til luftfartsselskaberne i høj grad kan medvirke til at øge passagergrundlaget ud over det af Grontmij estimerede passagergrundlag,” skriver konsulentfirmaet i sin rapport.

Ingen togbane
Grontmij har undersøgt fire mulige placeringer af en ny lufthavn og er kommet frem til, at Flensted mellem Aarhus og Silkeborg er den bedst egnede lokalitet. Det vil koste to milliarder kroner at anlægge lufthavnen og den vil kunne stå færdig i 2025. Området som lufthavnen ville skulle anlægges i ligger dog i Skanderborg Kommune. En kommune, der er medejer af den lufthavn i Billund, som en ny Aarhus-lufthavn ville blive en stor konkurrent til. Desuden er der i dag ingen togbane nær Flensted. Til sammenligning forventes både Billund Lufthavn og Aalborg Lufthavn at have togforbindelse inden 2025.

Debatten om en ny Aarhus-lufthavn har stået på siden 1970’erne og en placering ved Thomasminde nordvest for byen har flere gange været i spil som den mest oplagte. Grontmij kommer dog i den aktuelle rapport frem til, at Thomasminde ikke er nær så ideel som Flensted.

En placering ved Nørre Vissing sydvest for Aarhus vil koste cirka 400 mio. kroner mere end Flensted-løsningen. Og en citylufthavn i Aarhus Havn udelukkes helt af Grontmij på grund af for mange høje bygninger i nærheden.

Ikke urealistisk
Undersøgelsen af mulighederne for anlæggelsen af en ny lufthavn er sat i søen af Aarhus Byråd, hvor især borgmester Jacob Bundsgaard (S) har været fortaler for at få afdækket, om det kunne give mening at lukke den eksisterende Aarhus-lufthavn og anlægge en ny tættere på Danmarks næststørste by. Aarhus Kommune er hovedaktionær i den nuværende lufthavn, der kom ud af 2014 med et underskud.

Efter at have læst rapporten fra Grontmij mener Jacob Bundsgaard ikke at anlæggelsen af en ny lufthavn er urealistisk.

»Der er peget på to placeringer, som kan lade sig gøre, Flensted og Thomasminde, og der er en række forskellige forhold, som skal undersøges nærmere, hvis vi vælger at gå videre. Økonomien viser, at det ikke er urealistisk at etablere en lufthavn et andet sted end Tirstrup,« siger Jacob Bundsgaard til JP Aarhus.

Aarhus Byråd vil på et møde den 17. juni beslutte om der skal arbejdes videre med projektet eller om drømmen om en ny lufthavn tættere på byen skal skrinlægges. Sidst debatten for alvor rasede var i 1999, hvor den daværende amtsborgmester Johannes Flensted-Jensen fik forpurret projektet.