Kabinepersonale hos Finnair (Arkivfoto - Finnair/PR)

​Outsourcing presser Finnairs kabinepersonale

Efter ugers forhandlinger om en spareplan, har det stadig ikke været muligt for Finnair og deres kabinepersonale at nå til enighed. Forude venter outsourcing af kabinearbejdet, hvis ikke aftalen kommer i hus.

Der er helt stille i lokalet, mens Anu Hietala fra den finske kabinepersonaleorganisation SLSY fortæller historien om situationen for kabinepersonalet i Finnair. Hun var tirsdag inviteret til at tale på Dansk Luftfartskonference 2014 i København, hvor temaet var social dumping i dansk luftfart.

I Finnair er situationen presset. Flyselskabet har annonceret en spareplan, hvor de skal skære 18 millioner Euro på kabinearbejdet. Det vil sige 12.000 Euro per ansat om året. Derfor har parterne længe forhandlet.

”Hvis det var første gang, de ville spare, så var det måske ok. Men vi har gjort det her gang på gang, og de nemme løsninger er brugt op. Så der er kun de svære løsninger med lønnen tilbage,” siger Anu Hietala.

Hvis ikke der kommer en aftale om at spare de 18 millioner Euro, så vil Finnair outsource kabinearbejdet. Nye forhandlinger er derfor lige startet igen, og personalet håber på at kunne finde en løsning.

Spansk og asiatisk personale overtager
Der har i længere tid været udfordringer for de finske flypersonale. De seneste syv år har Finnair ikke hyret kabinepersonale fra Finland. Derimod er de fleste nye ansatte fra Asien.

Finnair har 400 kabineansatte baseret i Asien og 50 i Spanien, som alle arbejder til meget lavere løn end de finske ansatte. Og hvis ikke der findes en aftale, så er planen, at 20 ruter skal outsources i løbet af de næste to år. Det kan betyde 540 afskedigelser.

”Så længe det asiatiske crew er billigere, og så længe det er accepteret at outsource, så vil det ikke være muligt for os at konkurrere. Det stopper først, hvis vi alle får lige løn, eller hvis det besluttes, at der skal gøres noget politisk ved det,” siger Anu Hietala.

Finnair er 55,8 % statsejet. Men Finlands regering ser, ifølge Anu Hietala, Finnair som en så vigtig del af landets økonomi, at selv om personalet bekymringer er blevet hørt, så vil regeringen ikke gribe ind.

På flyvningerne fra Finland til Asien arbejder finske og asiatiske ansatte side om side. På flyvningerne mellem Finland og Barcelona og Madrid er der kun spansk kabinepersonale ombord. Personale som er ansat af vikarfirmaet Adecco, som så lejer personalet ud til Finnair.

Har stadig troen på en løsning
Ifølge Anu Hietala har det været et meget stressende år for det finske kabinepersonale. Der er 1.500 finske kabineansatte tilbage, men de frygter for deres job.

”Det er en hård tid, og alle er bange for at miste deres arbejde. Og jeg er selvfølgelig meget bekymret for den udvikling, Finnair er inde i. Det er ikke noget, jeg ønsker skal ske for selskabet,” siger hun alvorligt.

Som det er nu arbejder finske, spanske og asiatiske kabineansatte side om side på flyene. Men selvom de arbejder på samme fly og med de samme arbejdsopgaver, så får de en meget forskellig løn.

De nye forhandlinger fortsætter de næste tre uger, og der er lige dele bekymring og håb hos det finske kabinepersonale. Men selv om en aftale kommer i hus, så vil den kun være midlertidigt.

”Vi er nødt til at samarbejde landene imellem om at løse det her. Vi kan ikke gøre det selv i Finland. Måske kan vi løse det for de næste to år, men vi kan ikke stoppe den udvikling, branchen er inde i,” pointerer Anu Hietala.