17-årig norsk dreng omkom i hjulbrønd

En blot 17 år gammel norsk dreng omkom torsdag da han som blind passager på et KLM-fly fra Torp Lufthavn i Norge til Amsterdam gemte sig i flyets hjulbrønd.

Den tragiske ulykke blev først opdaget efter at KLM flight KL1212 landede i Schiphol-lufthavnen udenfor Amsterdam. Et ID-kort fundet på drengen svarede til samme person som norsk politi og redningsmandskab har søgt efter, siden han blev meldt savnet af sin familie onsdag.

Identifikation af den omkomne er endnu ikke endeligt bekræftet, men ifølge norske medier regner norsk politi det som sandsynligt at der er tale om den 17-årige dreng fra byen Larvik, der ligger blot 15 kilometer fra Sandefjord Lufthavn Torp.

Hvordan drengen har kunnet komme ombord på KLM maskinen, der var en Embraer E-190 fra KLM Cityhopper, er foreløbig ukendt. Men både lufthavnens sikkerhedsafdeling og politiet er ved at gennemse overvågningsvideoer. Det er dog bragt på det rene, at drengen ikke var registeret som passager på flyet, og på den måde kunne komme ind på lufthavnen område via terminalen. Selve efterforskningen af dødsfaldet ligger hos hollandske myndigheder, da det var i Holland, at den omkomne blev fundet.

Drengen har formået at gemme sig i hjulbrønden, og ifølge hollandske medier efter al sandsynlighed omkommet af iltmangel under den ca 90 minutter lange flyvning fra lufthavnen der ligger 120 km syd for Oslo.

Iltmangel eller forfrysninger
Check af hjulbrønd er en del af den visuelle ”walkaround” procedure som fortages inden flyvningen. Men KLM’s pressetalsmand Joost Ruempol kan ifølge det norske pressebureau NTB, hverken bekræfte eller afkræfte at dette blev gjort inden torsdagens flyvning. Derfor står der heller ikke på nuværende tidspunkt klart, om det lykkedes for drengen at skjule sig i den 1,5 kubikmeter store hjulbrønd inden, eller om han kan have sneget sig ind efter inspektionen.

KLM-flyet havde afgang kl 06:15 torsdag morgen, og landet planmæssigt 07:55. KLM flyver to rundture til Torp dagligt, og den tragiske hændelse påvirkede ikke trafikprogrammet i øvrigt.

Det sker med jævne mellemrum at personer forsøger at tage sig fra et land til et andet i flyvernes hjulbrønde. Fænomenet er nok mest på flyvninger til Europa, hvor nogle øjner et håb om at kunne komme til et europæisk land uden de rette papirer. Langt de fleste omkommer ved ildmangel eller forfrysninger, da temperaturen i flyvernes marchhøjde ligger på den forkerte side af -50°C, og der ikke er iltmætning nok i den højde til at man kan overleve. Dog har der været enkelte tilfælde hvor personer har overlevet.

Det er nok første, og forhåbentligvis sidste gang at nogen forsøger denne løsning for at komme ud af Norge og ind til Holland.