Kristian Tvergaard foran Cirrus SR22-firmaflyet hos Sun-Air. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

25 år i tro tjeneste hos Sundberg

Kommerciel direktør Kristian Tvergaard kan mandag fejre 25 års jubilæum hos Sun-Air i Billund, og jubilaren har gennem tiden sat et solidt aftryk i flyselskabets DNA.

Det er en kendt sag, at der kan være udfordringer med at arbejde for en ejerleder. Men ikke for 47-årige Kristian Tvergaard, der 1. oktober kan fejre 25 års jubilæum hos Billund-flyselskabet Sun-Air of Scandinavia.

Kristian Tvergaard har nemlig arbejdet for Sundberg-familien i 25 år. Først for fader Niels, der i dag er bestyrelsesformand og nu hos sønnen Kristoffer, der sidste år overtog posten som administrerende direktør i familievirksomheden.

Ejerledere stiller notorisk store krav til sig selv, til de ansatte og til omgivelserne. Det har Kristian Tvergaard ikke haft problemer med at honorere. Her skiller jubilaren sig nemlig ud fra mængden, og han har med sin virkelyst og sit store engagement gennem 25 år leveret flere timer i virksomheden, end andre ejerledere overhovedet kunne drømme om at komme i nærheden af.

“Det er kendetegnende for Kristian, at han altid har lyst til at høre om nyt og arbejde med nye ting, og så går han op i Sun-Air og luftfart med liv og sjæl. Det er ikke et job, det er en livsstil,” lyder karakteristikken fra Billund Lufthavns marketingchef Jesper Klausholm, der er en af samarbejdspartnerne.

Barnedåb blev startskuddet
Karrieren i Sun-Air startede tilbage i 1993. Tre år tidligere havde Kristian forladt Støvring Gymnasium med en matematisk studentereksamen, og her blev han efterfølgende ansat hos Himmerland Golf & Spa Resort. Sideløbende startede han i sin fritid på en pilotuddannelse, så han kunne udleve drengedrømmen.

Men mødet med Niels Sundberg afgjorde Kristians fremtid.

“Jeg var i gang med en pilotuddannelse i Billund og mødte Niels og hustruen Gunhild til min fætters ældste datters barnedåb. Min fætter var SAS-kaptajn og var gift med Susanne Sundberg, der er Gunhilds datter. Vi kom i snak og jeg fortalte om min baggrund med Himmerland, forældre, der drev en købmandsforretning og mine erfaringer med lidt salg i Norge og Sverige,” fortæller Kristian Tvergaard til CHECK-IN.dk.

Det triggede straks hos Niels Sundberg. Købmand, flyvemaskine og erfaring med salg i Norge og Sverige. Det var lige det, som han havde brug for, og inden længe var Kristian ansat i Sun-Air´s afdeling for chartersalg. Sidenhen blev Kristian hentet til ruteafdelingen som salg- og marketingchef, og i dag står der kommerciel direktør på visitkortet.

Stolt af British Airways-samarbejde
En af de vigtige områder i Kristian Tvergaards arbejde har været at vedligeholde og udvikle samarbejdet med British Airways, som Sun-Air optræder på vegne af som franchisepartner.

I dag peger Kristian da også på British Airways-samarbejdet, når han skal beskrive, hvor han har opnået størst succes i virksomheden gennem de 25 år.

“At have været med til at etablere samarbejdet med British Airways har nok været den største bedrift. Aftalen har haft mange sidegevinster for Sun-Air både brandingmæssigt og på indkøbssiden. Det er en af de ting, som jeg personligt er stolt af efter 22 års samarbejde som franchisepartner,” siger Kristian.

Hos Billund Lufthavn, hvor mange af Sun-Air ruterne gennem tiden er startet op, har man da også været glade for samarbejdet med Kristian Tvergaard og Sun-Air´s fly i British Airways-bemaling.

“Det er en gave for en lufthavn at have et baseflyselskab med hovedkvarter i Billund. Det har kastet ruter af sig, som ellers ville have været svære at tiltrække. Historisk set har Sun-Air hoppet på ruter og taget risici i markedet, og det er ånden i Sun-Air, hvor Kristian har stået i spidsen for den kommercielle del,” forklarer Jesper Klausholm.

“De siger, at jeg har OCD”
Folk der kender Kristian Tvergaard vil vide, at han stiller ubønhørligt høje krav til kvalitet og service. Han går ikke på kompromis, og alt skal være perfekt. Det vil han også helst selv være, og han indrømmer da også med en vis munterhed, at det nogle gange kan have tendenser af OCD-handlinger. Det er i hvert fald hvad fru Malene og parrets tre børn plejer at give udtryk for.

Jubilaren formår da også selv at sætte ord på.

“Jeg har selv mit helt egen DNA omkring ordentlighed og renlighed. Jeg kan ikke leve med, at tingene ikke er i orden. Jeg kan for eksempel ikke holde ud at se, at det roder i en hangar, og gud nåde trøste, hvis der er beskidte fly. Jeg ved godt, at det nogle gange kan være en belastning for mine omgivelser, men det højner kvaliteten i hele firmaet. Det har betydet meget for Sun-Air gennem tiden, og det kommer helt inde fra hjertet af,” lyder beskrivelsen fra Kristian Tvergaard.

I sit virke som marketingchef hos Billund Lufthavn har Jesper Klausholm flere gange rejst med Kristian Tvergaard, blandt andet i forbindelse med ruteåbninger. 

“Kristian møder altid op i pletfri hvid og nystrøget skjorte, og der er ikke et fnug på jakken eller snavs på skoene. Den måde Kristian er på, skinner igennem, når man ser hvordan kabinen ser ud, og hvordan servicen er hos Sun-Air. Han formår at få det helt ud i organisationen og lever praktisk talt selv strategien ud,” forklarer Jesper Klausholm.

En rigtig netværksperson
Kristian Tvergaard kender gud og hver mand. Netværket er imponerende og opbygget gennem 25 år i Billund-flyselskabet. 

Han er i dag næstformand i Brancheforeningen Dansk Luftfart og formand for Billund Lufthavns Airline Operators Committee (AOC). I fritiden dyrker han masser af sport, når tiden tillader det. Det bliver til golf, løbetræning og fodbold på oldboys-niveau.

Fodbolden har han dog også kastet sig over i lidt mere professionel sammenhæng. Siden efteråret 2016 har han været medlem af bestyrelsen for FC Midtjylland A/S, og herigennem har han styrket sit i forvejen enorme netværk. Her får FC Midtjylland noget, mens Sun-Air får mindst ligeså meget den anden vej.

“Kristian har et netværk, der er second to none. Når man rejser med ham, er det helt fantastisk spændende mennesker, man møder. Han plejer sit netværk, og det er ikke kunstigt, det er sådan han er er. Han er en rigtig netværksperson,” siger Jesper Klausholm.

Den karakteristik kan Kristian også sætte flueben ved.

“Jeg nyder at være sammen med nye og spændende mennesker. Jeg giver lidt mere af mig selv, end mange andre gør. De kan mærke at jeg sætter pris på dem. Det er bare en del af mig, at bringe sammen og give folk oplevelser,” understreger Kristian Tvergaard.

 

Relaterede artikler:

Sun-Air har taget hul på tysk indenrigsflyvning

20 år i britisk tjeneste

Sun-Air lander nyt overskud