350.000 ruteflysæder til Bangkok

I vintertrafikprogrammet vil tre ruteflyselskaber tilbyde samlet op imod 350.000 flysæder på de direkte ruter fra Skandinavien til Bangkok. Thai Airways vil sidde på 77 procent af markedet, mens SAS må nøjes med seks procent.

Luftfartsmarkedet mellem Skandinavien og Bangkok har i mange år været stabilt med Thai Airways fra de tre skandinaviske hovedstadslufthavne og den daglige SAS-rute fra København til Bangkok.

Det er der vendt godt og grundigt op og ned på i løbet af 2013. Første valgte SAS at lukke Bangkok-ruten i sommerhalvåret, således at ruten ikke er betjent fra begyndelsen af april måned frem til slutningen af november. Når ruten genoptages fra den 22. november bliver det blot med tre ugentlige afgange mod tidligere syv om ugen.

Herudover er det norske lavprisflyselskab Norwegian også kommet i markedet med flyvninger fra Oslo og Stockholm hver tre gange om ugen til Bangkok. Der er tale om helårsruter, der blev startet op den 1. juni.

Det betyder, at antallet af udbudte flysæder mellem Skandinavien og Bangkok i det kommende vintertrafkprogram vil være større end i mange år.

Ruteoversigt Skandinavien-Bangkok (W13/14)

Rute Flyselskab Flytype Afgange Flysæder Periode
København-Bangkok Thai 773 7 112.112 27OCT-29MAR
København-Bangkok SAS 343 3 26.950 22NOV-28MAR
København-Bangkok 10 139.062
Oslo-Bangkok Thai 744 7 115.500 27OCT-29MAR
Oslo-Bangkok Norwegian 788 3 38.412 28OCT-29MAR
Oslo-Bangkok 10 153.912
Stockholm-Bangkok Thai 773 7 112.112 27OCT-29MAR
Stockholm-Bangkok Norwegian 788 3 38.412 29OCT-27MAR
Stockholm-Bangkok 10 150.524

Kilde: Amadeus

Den udbudte kapacitet på de direkte ruter vil være 443.498 sæder i det kommende vintertrafikprogram 2013/14. Størst er Thai Airways, der med store Boeing 777 og Boeing 747-fly trafikerer alle tre skandinaviske hovedstæder. Samlet bliver det til 339.724 flysæder for det thailandske flyelskab, hvilket svarer til 77 procent af den samlede kapacitet på de direkte ruter.

Norwegian som ny aktører på Bangkok-ruterne kommer med Boeing 787-8 Dreamliner-kapacitet med plads til 291 passagerer på de tre ugentlige afgange fra henholdsvis Stockholm og Oslo. Her vil der være en kapacitet i vintertrafikprogrammet på 76.824 sæder, der sikrer Norwegian en andel på 17 procent af sædeudbuddet.

Tilbage til SAS er der sølle 26.950 sæder, der skal produceres i løbet af fire og en halv måned. SAS-kapaciteten svarer blot til seks procent af det samlede udbud på ruten.

SAS-rutelukning giver tilbagegang
Beslutningen om at lukke SAS-ruten til Bangkok i mere end syv måneder af året har allerede sat sig sine markante spor i de thailandske turist-statistikker. I årets fem første måneder af 2013 ankom samlet 197.630 rejsende fra Sverige, Norge og Danmark til Thailand, hviket er en tilbagegang på otte procent i forhold til de 214.028, der rejste ind i landet i samme periode året før.

Det sker i en periode, hvor resten af de europæiske lande har en gennemsnitlig fremgang på 10 procent i udviklingen af rejsende til Thailand.

Derfor er der tydeligvis brug for Norwegians indsatte kapacitet fra Sverige og Norge samt charterarrangørernes oplæg i vinterhalvåret. Herudover har mange skandinaviske rejsende også de senere år valgt andre rejseveje til Bangkok. Her skal blot nævnes Finnair via Helsinki samt mellemøst-selskaberne Emirates og Qatar Airways via de respektive mega-hubs på den arabiske halvø. Endelig skal man ikke glemme, at SAS i samarbejde med Singapore Airlines foreløbigt fem gange om ugen året rundt tilbyder flyforbindelse til Bangkok via Singapore.