Bevogtningen af Zaventem-lufthavnen i dagene efter terrorangrebet. (Foto: Moshe Zichmir/Twitter)

Året der gik, 1. del

Årets første seks måneder i luftfarten bød på både ruteåbninger, jobskifter og terrorangreb.

CHECK-IN.dk giver her i to afsnit et tilbageblik på de væsentligste begivenheder i 2016 i dansk og international luftfart.

Året startede med at indenrigsruten mellem København og Bornholm nød glæde af at Sverige indførte ID-kontrol for alle rejsende mellem Danmark og Sverige. Det fik rigtig mange til at vælge flyet frem for toget og færgen til og fra solskinsøen.

I de første uger af det nye år lancerede Københavns Lufthavn også en række initiativer, der skulle gøre livet lidt nemmere for de indenrigspendlere, som siden sammenlægningen af indenrigs- og udenrigstrafikken i april året før havde levet en lidt omtumlet tilværelse i CPH. Pendlerne var glade for de nye tiltag, men det var ikke ensbetydende med, at det sidste ord var sagt i den sag. Forholdene i Københavns Lufthavn for pendlerne og de indenrigsrejsende generelt blev således et tilbagevendende tema gennem hele året.

Finansielle kvaler i det danske flyselskab Jet Time var også et af de temaer, som kom op flere gange i løbet af året. Første gang i slutningen af januar, da selskabet fik tilført frisk kapital efter et underskud på næsten 150 mio. kroner i regnskabsåret 2014/2015. Det skulle dog senere i løbet af året vise sig, at situationen blev langt værre.

På den internationale scene startede året med at Iran tog på storindkøb hos Airbus efter at de årelange sanktioner var blevet ophævet året før som følge af en atomaftale. I alt 114 fly bestilte Iran Air hos Airbus. Og powershoppingen fortsatte senere på året hos både ATR og Boeing. Samtidig kappedes europæiske flyselskaber i løbet af året om at åbne nye ruter til Iran.

Lufthansa, IAG, Air France-KLM, Ryanair og easyJet gik sammen om at danne lobbyorganisationen Airlines for Europe (A4E), der gav de europæiske lavpris- og netværksselskaber én samlet stemme. Mange flyselskaber sig under A4E-fanerne og de to hidtidige brancheorganisationer gik i opløsning. Norwegian, Icelandair og Finnair gik med mens SAS indtil videre står udenfor.

Gratis mad og drikke
I februar annoncerede Norwegian nye baser i Paris Charles de Gaulle og Rom og British Airways bekendtgjorde, at de ville begynde at flyve fra London Stansted. En advokatbrøler satte en stopper for en årelang strid om ejerskabet til en række flymotorer fra konkursboet efter Cimber Sterling, der drejede nøglen om i 2012. Atlantic Airways afskaffede gratis mad og drikke og sænkede i stedet priserne.

I starten af året gik det med stormskridt fremad for Turkish Airlines, der blandt andet modtog sit fly nummer 300. Politisk uro senere på året skulle dog vise sig at stikke en gevaldig kæp i hjulet for flyselskabet.

Morten Mortensen startede i marts som ny ruteudviklingschef i Københavns Lufthavn.

Morten Mortensen startede i marts som ny ruteudviklingschef i Københavns Lufthavn.

Den første dag i marts fik Københavns Lufthavn ny ruteudviklingschef, da 45-årige Morten Mortensen blev ny spydspids for det team, der står i forreste linje når der skal tiltrækkes nye flyselskaber og ruter til Nordens største lufthavne. Netop CPH’s ruteudviklingsafdeling havde indtil den nye chefs tiltræden oplevet en sand medarbejderflugt siden den tidligere chef, Ole Wieth Christensen, forlod jobbet i efteråret 2015. Han kom i juni til den svenske lufthavnsoperatør Swedavia, hvor han nu arbejder på at tiltrække langruter til Stockholms Arlanda-lufthavn.

Efter to år i Odense Lufthavn satte Christian Berg sig i marts i den chefstol i Sønderborg Lufthavn, som havde stået tom i mere end et halvt år. Og måneden efter var det Karup Lufthavn, der fik ny chef, da dansk luftfarts længstsiddende lufthavnschef, Erik Jakobsen, takkede af og blev afløst af Frans Bjørn-Thygesen. Hos Lufthansa måtte man vinke farvel til landechef Morten Balk, der blev ny dansk landechef for Emirates Airlines.

Ud af drift
På Island fortsatte lavprisselskabet WOW Air sin kraftige vækst og fik i marts sine to første langdistancefly, mens Icelandair vendte tilbage til Chicago. SAS åbnede en rute mellem Stockholm og Los Angeles og i CPH åbnede ungarske Wizz Air sin første rute, mens SAS begyndte at flyve til Boston. Passagererne til Boston kunne sammen med mange andre glæde sig over at lufthavnen samtidig tog sin nye automatiske paskontrol i brug.

I slutningen af marts satte et terrorangreb i lufthavnen Bruxelles’ Zaventem-lufthavn ud af drift i flere dage og Brussels Airlines var tvunget til at flytte hele sin operation til to belgiske provinslufthavne. Flere amerikanske flyselskaber lukkede deres ruter til Bruxelles og først i juni var lufthavnen tilbage for fuld kraft.

Årets fjerde måned startede med at Primera Air tabte to sager i Højesteret om erstatninger ved flyforsinkelser. Afgørelserne kan få stor betydning for andre flyselskaber. I Billund sagde man goddag til Finnair og en ny rute til Helsinki, mens man i Aarhus Lufthavn hyrede en dedikeret ruteudvikler. Længere mod nord – i Aalborg Lufthavn – gav en voldsom barbering af Lufthansas Frankfurt-rute tilbagegang i udenrigstrafikken.

Drøftelser med SAS
Nyhedsbureauet Reuters skrev i midten af april, at Lufthansa siden efteråret 2015 havde ført drøftelser med SAS om at overtage en aktiepost i det skandinaviske flyselskab. Ved udgangen af april lukkede Sun-Air ruten mellem Billund og Bruxelles samt olieruten fra Aalborg til Stavanger. Til gengæld åbnede selskabet en ny rute mellem Billund og Humberside.

I München indviede man en ny terminal mens CHECK-IN.dk fik nyt layout og SAS viste sit første nye Airbus A320neo-fly frem.

Den 3. dag i maj kunne Billund Lufthavn klippe snoren over til en ny London Heathrow-rute, der var stærkt medvirkende til at lufthavnen i slutningen af året rundede tre millioner passagerer på et år.

Samme dag besluttede SAS at beholde ground-handling aktiviteterne i lufthavnene i København, Stockholm og Oslo, således at alene 1.550 ansatte i SGH i København ikke skulle virksomhedsoverdrages til Aviator, sådan som det ellers var tanken.

På ret kurs
Den demokratiske kandidat til det amerikanske præsidentvalg, Bernie Sanders, langede ud efter Norwegian og selskabets foreløbige tilladelser til at flyve til og fra USA. Et emne, der kom op flere gange under valgkampen.

I maj dannede en gruppe danske SAS-stewardesser også deres egen personaleforening i protest mod den eksisterende personaleforenings afvisning af en aftale med SAS om hvilemoduler på fem langrutefly. Og den 26. maj så vandflyruten mellem havnene i Aarhus og København dagens lys efter mere end fire års tilløb.

Teddy Zebitz forlod i maj Jet Time efter kun fem måneder.

Teddy Zebitz forlod i maj Jet Time efter kun fem måneder.

På månedens sidste dag måtte Teddy Zebitz forlade det danske flyselskab Jet Time efter kun knap fem måneder i direktørstolen. Han blev afløst af den tidligere Atlantic Airways-direktør og mangeårige SAS-mand Jørgen Holme, der efter få dage i chefstolen annoncerede afskedigelse af 25 medarbejdere og en reduktion af flyflåden med 30 procent. Det skulle dog vise sig ikke at være nok til at bringe selskabet på ret kurs.

Holde fast i skandinaviske overenskomster
I starten af juni vakte det vrede og forargelse, at charterarrangøren Spies i en annonce kaldte ferie på den græske ø Lesbos for nødhjælp, mens SAS forsikrede, at de vil holde fast i skandinaviske overenskomster, selvom det gør produktionen dyrere. Samtidig løftede Lufthansa-datterselskabet Eurowings sløret for, at man havde opgivet at købe SAS, men i stedet ønskede en samarbejdsmodel.

Tysklands verdensmestre i fodbold benyttede danske Alsie Express til flyvningerne rundt i Frankrig under EM i fodbold og mere end 100.000 SAS-passagerer blev berørt af en strejke blandt selskabets svenske piloter i midten af juni. Efterfølgende modtog SAS mange roser for selskabets håndtering af pilotstrejken samt kommunikationen med kunder, samarbejdspartnere og medier.

På Grønland besluttede man, at to grønlandske lufthavne skal have mere end fordoblet længden af landingsbanerne ligesom der skal bygges en helt ny lufthavn i Sydgrønland.

Efter godt en måned i betalingsstandsning gik det belgiske flyselskab VLM Airlines den 22. juni konkurs og dagen efter stemte briterne sig ud af EU, hvilket sendte chokbølger gennem ikke mindst den britiske luftfartsverden.

Københavns Lufthavns administrerende direktør, Thomas Woldbye, kom i bestyrelsen for de europæiske lufthavnes branchesammenslutning og tyskeren Bastian Franz blev Lufthansa’s nye danske landechef, mens nordmanden Hans Jørgen Elnæs forlod posten som Ryanairs skandinaviske marketingchef efter kun 10 måneder.

Årets første seks måneder blev rundet af med et voldsomt terrorangreb i Istanbuls Atatürk-lufthavn. Angrebet kostede mere end 40 personer livet.

Torsdag fortsætter årskavalkaden med tilbageblik på det sidste halve år af 2016.

 

Relaterede artikler:

CPH-topchef ind på den internationale scene

Jet Time-direktør ude efter fem måneder

Belgiere går konkurs

Advokat-brøler: Cimber-motorsag ikke for Højesteret

Primera Air taber højesteretssager

SAS-stewardesser bryder ud af personaleforening

Bruxelles Lufthavn ramt af terrorangreb