Airbus A330-200 fra Air Greenland. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Air Greenland lander nyt overskud

2018 var endnu et flot år for Air Greenland-koncernen, der kom ud med et resultat før skat på 80,8 millioner kroner. Samtidig steg omsætningen efter et rekordår på antal passagerer.

Air Greenland-koncernen har fremlagt resultatet for 2018, og de gode takter fra 2017 fortsætter.

Årsresultatet for 2018 steg således med 12,1 procent sammenlignet med året før, og koncernens omsætning steg til 1.370,1 millioner kroner fra 1.305 i 2017. Den stærke omsætning sker som følge af et år med rekordmange passagerer, øgede aktiviteter inden for charterområdet og gode resultater fra Grønlands Rejsebureau og Hotel Arctic i Ilulissat, der er datterselskaber til Air Greenland-koncernen.

”Air Greenland leverer i 2018 et flot resultat på 80,8 millioner kroner, hvor både vores rute- og charterforretning har leveret over forventning. 431.000 passagerer fløj med os i 2018, og det er det højeste antal nogensinde. En stor tak skal gå til alle medarbejdere, uden deres indsats var resultaterne ikke mulige,” siger Kjeld Zacho Jørgensen, bestyrelsesformand i Air Greenland.

I 2017 landede Air Greenland et resultat på 71 millioner kroner før skat mod 41 millioner kroner i 2016. Flyselskabet har dermed forbedret sit resultat de sidste to år.

Har vundet markedsandele på Island
Air Greenland oplevede en vækst på fire procent på rutetrafikken i 2018, og 87 procent af væksten kom fra ruten mellem Kangerlussuaq og København.

I 2017 skruede Air Greenland op for sine flyvninger til Island, og det har haft en markant effekt i 2018.

”Det skal ses i relation til, at det samlede islandske marked er faldet med 12 procent, således er Air Greenlands markedsandel steget. Særligt på sommerruten imellem Ilulissat, Kangerlussuaq og Reykjavik har Air Greenland vundet markedsandele med næsten en firedobling af passagermængderne,” fortæller Kjeld Zacho Jørgensen.

I de senere år har Air Greenland haft øget fokus på kundetiltag som eksempelvis den nye kundeklub Club Timmisa og kundeevents i Grønland. Flyselskabet bestræber sig på at binde Grønland sammen på en effektiv måde, og samtidig ønsker flyselskabet at styrke lokale kompetencer via CSR-arbejde.

”Som det nationale luftfartsselskab er det også vigtigt for os, at vores kunder oplever, at Air Greenland leverer en ekstra service til dem. Generelt er vores kundetilfredshed høj, og kundernes vurdering af vores håndtering af kommunikationen ved ændringer i vores trafikprogram er gået frem, men er fortsat et område vi har særligt fokus på,” siger Jacob Nitter Sørensen, administrerende direktør i Air Greenland.

Stærkt første år for ny direktør
Jacob Nitter Sørensen blev ansat som administerende direktør i begyndelsen af 2018, så det var første hele regnskab med ham for bordenden i direktionen. De største udfordringer for ham i løbet af sidste år var vejret, der drillede flyselskabet i perioder. I begyndelsen af året havde selskabet desuden tekniske problemer med sin Airbus A330, som fik indvirkning på ruteprogrammet.

Air Greenland forventer et ligeså stærkt 2019. Flyselskabet vil fastholde og øge den store passagermængde, ligesom ønsket fortsat er at have vækst på charterområdet. Selskabet vil i år træffe vigtige strategiske beslutninger omkring konkurrencekraft, kundeservice, bæredygtighedsprofil og organisations- og koncernudvikling frem mod den nye infrastruktur, lyder det fra Jacob Nitter Sørensen.

 

Relaterede artikler:

Air Greenland forbedrer sit resultat

SAS på vej ud af Air Greenland

Ny administrerende direktør i Air Greenland

Air Greenland taber på fejlkøb af helikopter

Air Greenland-direktør skal gøre klar til nye fly