AirBaltic klar til første CS300-flyvning

Som de første i verden sætter airBaltic den 14. december et CS300-fly i drift. Flyet sendes rundt på ruter i hele Europa – bare ikke til Danmark.

Efter et langt tilløb kan lettiske airBaltic nu endelig sætte dato på første kommercielle flyvning med det første af selskabets nye Bombardier CS300-fly, som airBaltic bliver det første selskab i verden til at bruge.

Oprindeligt var det planen at flyve med de første betalende passagerer i denne måned. Men nu har airBaltic lagt sig fast på, at første kommercielle flyvning bliver den 14. december, hvor flyet som BT619 afgår fra Riga klokken 16.25 lokal tid med kurs mod Amsterdam Schiphol. Her lander det efter planen kl. 17.50 lokal tid. En time og fem minutter sætter det næsen hjemad igen som BT620 med forventet ankomst i Riga klokken 22.10.

Faste rejsende på disse to afgange skal dog ikke regne med at airBaltic også benytter CS300-flyet dagen efter. Selskabet er nemlig så stolt af sit nye fly, at det fra den 14. december frem til 9. januar vil blive indsat på i alt 11 forskellige ruter. Den ene dag fra Riga til Amsterdam og retur. Dagen efter til München og retur. Herefter på ruter til byer som Stockholm, Helsinki, Tallinn, Barcelona, Frankfurt, London, Wien, Vilnius og Paris. AirBaltics to danske destinationer, København og Billund, indgår ikke i planen med CS300-flyvninger.

Efter at være blevet vist frem i lufthavne over hele Europa, er det planen at benytte CS300-flyene fast på ruter til blandt andet Amsterdam og München.

AirBaltic’s i alt 20 CS300-fly er indrettet med 148 sæder i et et-klasses layout, men selskabet ser på muligheden for at indrette nogle af flyene med op til 12 lie-flat business class-sæder. Det vil bringe det samlede passagerantal ned på 107.

Flere års forsinkelse
CS300 er den største version i den nye C-serie af jetfly, som Bombardier med møje og besvær har designet, udviklet, testet og til sidst produceret. Med flere års forsinkelse modtog Swiss tidligere i år det første eksemplar af ”lillebroderen” CS100.

Bombardier håber at C-serien kan kile sig ind mellem de største regionale jetfly fra Embraer og Bombardier selv og de større mellemdistancefly fra Airbus og Boeing. CS100 placerer sig med sine 100- 130 sæder fordelt på to klasser lige over Embraer ERJ195 og Bombardiers egen CRJ1000.

Med sine 120-160 sæder fordelt på to klasser bejler CS300 til at blive afløseren for nogle af de mindre og ældre Boeing 737-modeller, så som 737-500 og 737-300. Og det er netop hvad CS300-flyet skal hos airBaltic. De nye CS300-fly skal erstatte selskabets aldrende fem Boeing 737-500 og syv Boeing 737-300 fly samt give mulighed for at øge kapaciteten.

Flytypen forventes indenfor få år at blive et normalt syn i Skandinavien. Ikke blot har airBaltic 20 eksemplarer på vej og Swiss skal have 15 CS100 og CS300-fly. Men også svenske Braathens Regional Aviation har købt i alt 10 eksemplarer. De skal bruges under brandet BRA, der er opstået ved samkøringen af de to Braathens-selskaber Malmø Aviation og Sverigesflygs aktiviteter.

 

 

Relaterede artikler:

Første CS300-fly rullet ud

Letter vil ansætte 1.000

AirBaltic bestiller yderligere syv nye fly

Forsinket Bombardier-fly træder ind på scenen

Braathens lægger afstand til nyt Bombardier-fly

x

Læs Også

AirBaltic sætter nye rekorder

Alt peger på, at 2017 bliver det største år nogensinde, siden airBaltic blev etableret i 1995.

AirBaltic sætter bemærkelsesværdig rekord

AirBaltic fløj i fredags det sjette fly af typen Bombardier CS300 hjem fra Canada, og efter blot 62 minutter på jorden, var det på vej i luften på første kommercielle flyvning.

For varmt til at flyve

En hedebølge i det sydvestlige USA betydet, at det i øjeblikket er for varmt til at flyve med Bombardier CRJ-flyene hos American Airlines

AirBaltic vil udskifte Q400-flyene

AirBaltic skal i løbet af få år erstatte selskabets Bombardier Q400-fly med jetfly, og nu er der sendt et udbud i markedet, der skal skabe grundlag for en ny flykontrakt.

Lars Thuesen har købt 20 procent af airBaltic

Jet Time-ejer Lars Thuesen har netop underskrevet en aftale, der sikrer ham 20 procent af aktierne i airBaltic, som han forventer bliver det mest effektive regionale flyselskab i Europa.

AirBaltic i nyt skandinavisk samarbejde

Kun få uger efter, at codeshare-samarbejdet mellem SAS og airBaltic ophørte, har det lettiske flyselskab indgået en ny aftale, der sikrer adgang til det svenske marked.