Topchef i airBaltic Martin Gauss. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

AirBaltic-topchef i Etihad-frieri

Topchef i airBaltic, Martin Gauss, vil med 20 fabriksnye Bombardier CS300 på vej ind i flåden ekspandere rutenettet og har Abu Dhabi i kikkerten.

(RIGA) Der var ingen ”dagen derpå” stemning at spore dagen efter den storslåede premierefest for CS300-flyet, da CHECK-IN.dk møder topchefen i airBaltic inden et pressemøde i Riga. Martin Gauss er tydeligt tilfreds med tingenes tilstand i airBaltic, og specielt det nye Bombardier CS300 fly som airBaltic er lanceringskunde for.

”Vi har fået verdens bedste fly, og landets præsident kom for at indvie det. Så der skulle noget lys og lyd til,” siger en oplagt Martin Gauss til CHECK-IN.dk over en stærk kop kaffe.

Styr på økonomien
Martin Gauss kom til det lettiske selskab i 2011 fra ungarske Malev to år efter at SAS solgte sig ud af airBaltic. Det lettiske flyselskab var på det tidspunkt i stor krise, og underskuddet var på godt 1 mia. danske kroner. To år senere var regnskabet i balance, og de tre seneste år har selskabet præsenteret overskud.

”Vi har forvaltet vores midler på en god måde, og tjener nu penge. Af vores 13 ældre Boeing 737-fly har vi købt ni af disse fri, så vi selv ejer dem. Dette giver os en fleksibilitet i forhold til, hvornår de skal udfases og erstattes af de 20 Bombardier CS300-fly,” forklarer Gauss, der pointerer fordelen ved ikke, at være bundet op af dyre leasingaftaler.

Det nye flagskib i airBaltics fåde, Bombardier CS300 i Riga lufthavn. Flyet på billedet er det første CS300 leveret. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

Det nye flagskib i airBaltics fåde, Bombardier CS300 i Riga lufthavn. Flyet på billedet er det første CS300 leveret. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

”Vores strategi er endvidere at eje alle vores nye CS300 fly selv, og vi vil derfor indgå finansieringsaftaler på hvert enkelt fly, uden en ’sales and lease back’ ordning.”

Ren Bombardier-flåde
Den strategiske plan er, ifølge Martin Gauss, at afhænde de 13 Boeing 737 fly, selskabet i dag opererer, inden 2020. Hvis muligt allerede i 2019, hvor alle nye CS300 fly skal være på plads. I tillæg har airBaltic 12 Bombardier Q400 fly i flåden. Selskabet vil derfor senest i 2020 blive en ren Bombardier-operatør.

”I 2021 skal vi op på 34 fly i flåden. Så vi skal have yderligere to fly, ud over den ordre vi har nu på CS300. Vi har ikke flere optioner at benytte, så vi skal have talt med canadierne (Bombardier, red.) om muligheden for to fly mere. Om det skal være Q400 eller CS300 eller et af hvert, har vi endnu ikke bestemt,” siger Gauss, der også regner med, at nå fire mio. passagerer i 2021 mod dagens tre millioner.

Abu Dhabi-rute på tegnebrættet
Rækkevidden på de nye CS300 fly er lidt mere end 6.000 km, hvilket er længere end airBaltics nuværende Boeing 737-fly. Dette har topchefen planer om, at udnytte ved at lancere mellemdistanceflyvninger fra Riga med CS300 flyet, der har plads til 145 passagerer i nuværende konfiguration.

”Vi tænker meget konkret på Abu Dhabi eller andre destinationer i den Arabiske Golf. Endvidere ligger de kanariske øer også indenfor vores rækkevidde med de nye fly,” fortæller Martin Gauss.

AirBaltic har tidligere fløjet til Abu Dhabi med en ”wet leaset” Airbus A319. Dette var ifølge Gauss en lidt for omkostningstung løsning. Nu ønsker han selv at gennemføre en sådan operation med egne fly og eget personale.

På spørgsmålet om han planlægger, at benytte samme sædekonfiguration som på det nye fly med 145 sæder i en fælles kabine, er svaret; ”Det vil vi nøje vurdere, men vi ser for os, at vi nemt kan udskifte de forreste rækker med andre og større sæder. Det samme med underholdning ombord, hvor CS300 er klargjort for dette, uden at airBaltic foreløbig har installeret noget af slagsen.”

Trods planerne om langdistanceruter vil selskabets primære fokus være ruter indenfor Europa, hvor Riga fortsat vil være et hub for selskabet. I de to nabolande Litauen og Estland, vil både Tallinn og Vilnius fungere som sekundære baser med egne direkte ruter.

Frieri til Etihad Airways
Den lettiske stat ejer i dag 80 procent af airBaltic. De resterende 20 procent ejes  gennem et selskab kontrolleret af den private investor Ralf Dieter Montag-Girmes.

Martin Gauss ser ingen begrænsninger eller problemer med det statslige ejerskab, men lægger ikke skjul på, at selskabet er på jagt efter en ny strategisk ejer.

”Målet er at finde en strategisk ejer, indenfor luftfartsindustrien, der kan videreudvikle os og samtidig give os mulighed for at fortsætte ekspansionen.”

Med planerne om en rute til Abu Dhabi har det lettiske flyselskab dermed indledt et frieri til Etihad Airways, der allerede har en række investeringer i forskellige europæiske flyselskaber.

AirBaltic er i dag ikke medlem af nogen alliance, og grunden er, ifølge Gauss, de mange codeshare aftaler (22 aftaler, red.) selskabet har på tværs af medlemmer i tre store globale alliancer.

Det forestående pressemøde venter, og Gauss haster videre. På pressemødet bliver der i øvrigt oplyst, at Gauss, der selv er pilot, ved udgangen af næste år forlader posten i airBatic, da hans stilling er åremålsbaseret.

 

Relaterede artikler:

Verdenspremiere på Bombardier CS300 med hangarfest

AirBaltic klar til første CS300-flyvning

AirBaltic bestiller yderligere syv nye fly

AirBaltic vil være pan-baltisk flyselskab

AirBaltic vil udfordre Estonian og SAS

AirBaltic overtager en række ruter fra Vilnius

 

CHECK-IN.dk var inviteret af airBaltic til præsentationen af det nye CS300-fly fra Bombardier. Rejse og ophold var betalt af airBaltic.