(Foto: Airberlin)

Airberlin sender fly på slankekur

Hos airberlin har man netop haft et A330-fly en tur på vægten for at finde ud af, hvor meget overflødig vægt der kan fjernes i bestræbelserne på at sænke brændstofforbruget.

Flyselskaberne går hele tiden nye veje for at sænke udgifterne og dermed spare penge. Brændstof er en tung udgiftspost, og derfor har airberlin netop gennemført en større slankekur for et af selskabets Airbus A330-fly.

Projektets formål har været at fjerne alle de ikke fastforankrede dele på flyet og veje dem. Øvelsen har derefter bestået i at finde frem til de dele, som ikke er nødvendige at have med ombord, eller udskifte de nødvendige dele med lettere udgaver.

Et sænket brændstofforbrug vil også betyde færre emissioner og dermed en reduceret belastning af miljø og klima, pointerer flyselskabet.

Ribbet på få timer
Slankekur-projektet, der har fået navn efter Airbus-flyets to sidste registreringsbogstaver – ”Mission Clear Out Papa Charlie” – blev gennemført af et hold på 38 medarbejdere, i airberlin techniks hangar i Düsseldorf. Medarbejderne kom fra seks forskellige fagområder, og på bare få timer fjernede de alle løsdele på langdistancemaskinen, vejede og dokumenterede dem.

Herefter blev alle delene gennemgået af et ekspertteam, som dog måtte sande, at D-ALPC allerede var en særdeles adræt flyvemaskine. Selvom der blev fjernet ikke mindre end 630 kilo løsdele, måtte 335 kilo tilbage igen. 162 kilo skal ifølge airberlin vurderes endnu engang, imens 116 kilo løsdele er vurderet til at kunne erstattes med et lettere alternativ. Tilbage var der kun 17 kilo, som eksperterne hos airberlin fandt direkte overflødige.

Selvom nogle få hundrede kilo kan lyde som forsvindende lidt ved siden af de 119.600 kilo en Airbus A330-200 vejer uden brændstof, passagerer og last, har slankekuren ifølge airberlin betydet, at selskabet nu kan spare 2,5 ton brændstof om året, hvilket dog kun svarer til omkring 15.000 danske kroner.

Lille miljøgevinst
Ved at spare 2,5 ton brændstof om året vil airberlin kunne reducere sin CO2-udledning med 8 ton. Til sammenligning udleder et Airbus A330-200-fly 140 ton CO2 på sin vej over Atlanten fra Berlin til New York, viser beregninger fra ICAO.

Miljøgevinsten fra slankekuren er i den forstand ikke stor, og hos airberlin har man da også valgt at læse resultatet på den måde, at selskabet allerede har gode forudsætninger for at flyve miljøeffektivt.

Airberlin havde et gennemsnitligt brændstofforbrug på 3,4 liter per 100 passagerkilometer i 2012. Selskabet forventer, at initiativer som Papa Charlie og frivillige kurser for piloterne i at flyve brændstofeffektivt kan sænke brændstofforbruget med yderligere 0,1 liter per 100 passagerkilometer i 2013.

Samlet har airberlin med sine initiativer i det seneste år sparet mere end 100.000 tons CO2. Det svarer til 357 returflyvninger mellem Berlin og New York med et A330-200-fly.

Billede: D-ALPC under ”Clear Out Mission Papa Charlie”. Foto: Airberlin