Airbus A320 på CPH – Bornholm

Danish Air Transport vil i forbindelse med Folkemødet i juni betjene sin indenrigsrute mellem København og Bornholm med selskabets nye Airbus A320-fly, der dog lader vente på sig.

Det er ikke kun Bornholms borgmester Winni Grosbøll og turisterhvervet på Bornholm, der er begejstrede for demokratifestivalen Folkemødet, der afvikles på solskinsøen fra torsdag den 12. juni til søndag den 15. juni i år. Det er man også hos Danish Air Transport (DAT).

For Folkemødet, der afvikles for fjerde år i træk, betyder nemlig, at DAT igen i år kan etablere en sand luftbro mellem København og Bornholm. Sidste år deltog over 60.000 mennesker i arrangementet, der trækker flere hundrede politikere, erhvervsledere og organisationsfolk af huse. Folk som af hensyn til kalendere og komfort vælger at flyve.

Tager slæbet
I år forventes endnu flere at deltage i arrangementet, der har fiskerbyen Allinge på Nordbornholm som omdrejningspunkt. Og de der vælger at tage flyet til solskinsøen kommer for manges vedkommende til at flyve med Danish Air Transports nye Airbus A320-fly. Ny på den måde, at det er nyt i DAT’s fold og farver. Men også gammelt på den måde forstået, at det rullede ud fra Airbus-fabrikken i 1993.

Sammen med det ATR72-fly, som normalt betjener ruten, vil A320’eren sørge for betjeningen om torsdagen, når strømmen af rejsende går østover fra København til Bornholm. Når strømmen søndag går den anden vej vil det være DAT’s MD-83 fly, der tager slæbet sammen med ATR-flyet.

Foran i forhold til sidste år
At interessen for Folkemødet er stigende, kan man allerede nu mærke på antallet af reserveringer på flyvningerne.

”Når vi ser på antallet af reserveringer, så er vi foran i forhold til sidste år. Så vi ved nok først ugen før Folkemødet hvor mange flyvninger vi kommer til at gennemføre,” siger Jesper Rungholm, direktør for Danish Air Transport, der har mulighed for at trække på endnu et ATR72-fly eller måske selskabets MD-83 fly.

Airbus A320-flyet skulle være leveret i slutningen af marts måned og indsat på en charterflyvning for Primo Tours lørdag i sidste uge. Men slovenske Adria Airways, som DAT overtager flyet fra, har så stort behov for det, at slovenerne har fået lov at beholde det et par uger endnu. Derfor har DAT måtte sub-chartre lettiske Smart Wings til at tage sig af de første af de flyvninger for Primo Tours, som det nye Airbus A320-fly ellers er købt ind til. Ironisk nok er Smart Wings normalt en af DAT’s største konkurrenter på det europæiske marked for wet lease-opgaver.