En Airbus A380 fra Emirates. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Airbus kan være tæt på at lukke A380-produktion

Den europæiske flyproducent Airbus kan være tvunget til at indstille produktionen af A380, hvis Emirates vælger at konvertere en større ordre til A350.

Der har længe været stor tvivl om fremtiden for superjumboen Airbus A380, da der er løbet for få ordrer ind på dobbeltdækkerflyet i de senere år.

Hvis A380 skal have en fremtid i produktionshallen i Toulouse, er det helt afgørende, at Emirates fortsat ønsker at modtage nye fly af verdens største passagerfly. Det mellemøstlige flyselskab har indtil videre modtaget over 100 A380 i en ordre på 142 af typen, og i januar sidste år udvidede Emirates sin ordre på A380eren ved at bestille 20 ekstra – og med en option på yderligere 16.

Emirates er verdens største operatør af A380, og ét af få selskaber, der har lagt større ordre på flyet. A380 er – sammen med Boeing 777 – rygraden hos Emirates. Airbus har kæmpet for at få flere kunder til A380eren, men indtil videre uden held. British Airways har dog vist fortsat interesse. Ordren fra den gode kunde Emirates er derfor yderst vigtig for at kunne opretholde produktionen de kommende år.

Det kan dog blive til produktionsopgør allerede om kort tid, da Emirates overvejer at konvertere en del af A380-ordren til fly af typen Airbus A350. Det skriver nyhedsbureauet Reuters på baggrund af kilder tæt på sagen.

Hårdknude med Rolls-Royce
Emirates har længe kæmpet for at få færdiggjort den endelige aftale om købet af de op til 36 A380-fly for at holde produktionen i gang. Men flyselskabet har mødt modstand i forhandlingerne med motorproducenten Rolls-Royce, der skal levere motorer til de nye fly. Aftalen er derfor endnu ikke lukket – og Emirates har tilsyneladende fået smag for A350.

Airbus skal derfor være i overvejelser om, hvorvidt produktionen af A380 skal afsluttes tidligere end håbet. En kilde tæt på Airbus har over for Reuters proklameret, at den europæiske flyproducent ser ”ekstremt seriøst” på at finde en dato for produktionsafslutning, men at der endnu ikke er truffet en afgørelse.

”Airbus bekræfter, at det er i forhandlinger med Emirates i forhold til A380-kontrakten. Oplysninger om Airbus’ kommercielle forhandlinger med kunder forbliver fortrolige,” skriver Airbus torsdag i en kort pressemeddelelse. Emirates og Rolls-Royce har ifølge Reuters ikke ønsket at kommentere sagen.

Da Emirates lagde ordren på op til 36 A380ere sidste år, opstod der fornyet optimisme omkring flyets fremtid. 3.000 Airbus-medarbejdere arbejder på at producere flyet, og der ville med ordren være arbejde til yderligere et årti. Emirates-ordren havde en værdi på 16 milliarder dollar på listepriser for et år siden, hvilket svarer til 104 milliarder kroner.

Men hårdknuden mellem Emirates og Rolls-Royce besværliggør således den forestående produktion, og levering af første fly i ordren vil formentlig først ske i 2020. Rolls-Royce-fabrikken har angiveligt ikke kunnet indfri egne garantier om forbedringer i motorernes brændstofforbrug, hvorfor den endelige købsaftale endnu ikke er en realitet.

Flyselskaber ser mod A350 og Boeing 777
Airbus har fået for få A380ere i ordrebogen, da mange flyselskaber efterhånden vælger at satse på mindre langtrækkende tomotorede fly som eksempelvis Airbus A350 og Boeing 777. Disse flytyper har fået flyselskabernes interesse på grund af forbedret størrelse og rækkevidde.

Både Airbus og Rolls-Royce kæmper for at beholde Emirates, der er Mellemøstens største flyselskab, som kunde. De to aktører vil forhindre Boeing i at komme i betragtning med deres ellers populære Boeing 777. Airbus-typen A350, som Emirates således overvejer i stedet for A380, konkurrerer med både Boeing 777 og Boeing 787 Dreamliner.

Emirates har foruden A380-ordren også lagt bestilling på 150 fly af den nye Boeing 777X – herunder 35 fly af typen Boeing 777-8 og 115 Boeing 777-9. Levering af disse fra den amerikanske flyproducent vil efter planen begynde fra næste år.

 

Relaterede artikler:

Ny tvivl om fremtiden for Airbus A380

Airbus topchef: A380 er vigtig for fremtiden

Airbus-direktør i forsvar for A380

Emirates-ordre holder A380 i live

British Airways vil have flere A380´ere