Emirates A380-800 i Dubai International Airport. (Foto: Emirates)

Emirates-ordre holder A380 i live

Airbus forventer at holde A380-produktionen kørende i mindst 10 år efter at en kritisk Emirates-ordre nu er kommet i hus.

De ansatte på Airbus’ fabrikker i Toulouse og Hamborg samt medarbejderne hos en stor skov af Airbus’ underleverandører kunne meget vel have haft sheik Ahmed bin Saeed Al Maktoum med i deres aftenbøn torsdag aften. Sheiken er nemlig bestyrelsesformand og administrerende direktør for Emirates Airline, der efter længere tids overvejelser og forhandlinger med Airbus torsdag valgte at bestille 20 Airbus A380 fly samt tage option på yderligere 16 A380’ere.

For med den ordre i hus kommer produktionslinjerne for Airbus A380 til fortsat at rulle adskillige år ud i fremtiden. Var ordren med Emirates ikke kommet i hus, så havde Airbus selv varslet, at det meget vel kunne betyde et stop for produktionen af det store dobbeltdækkerfly, der har vist sig kun at være attraktiv for et mindre antal flyselskaber med behov for at flytte rigtig mange passagerer på én gang.

Men med ordren i hus ser fremtiden noget lysere ud for Airbus A380.

”Denne nye ordre understreger Airbus’ forpligtelse til at producere A380 i mindst ti år. Jeg er personligt overbevist om, at flere flyselskaber vil følge Emirates’ eksempel, og at dette store fly vil blive bygget godt ind i 2030’erne,” siger Airbus’ salgsdirektør John Leahy.

12 fly om året
Airbus har løbende sat tempoet på produktionslinjerne ned, så man nu nærmer sig kun at bygge 12 fly om året. Men det har været nødvendigt at strække produktionstempoet på de eksisterende ordrer ud, så John Leahy og hans folk havde mere tid til at få nye ordrer i bogen.

Det lykkedes så torsdag, da Emirates, der i forvejen er verdens suverænt største operatør af det store fly, valgte at smide 100 mia. kroner på bordet og bestille yderligere 20 fly samt tage option på 16 fly oveni de 142 eksemplarer, som selskabet allerede har bestilt. Af de 142 fly er omkring 100 leveret.

Sheik Ahmed bin Saeed Al Maktoum lægger ikke skjul på hvad Emirates’ ordre betyder for Airbus.

”Denne ordre vil give stabilitet til A380 produktionslinjen. Vi vil fortsætte med at arbejde tæt sammen med Airbus for yderligere at forbedre flyet for at give vores passagerer den bedst mulige oplevelse. Skønheden i dette fly er, at teknologien og pladsen om bord giver os rigeligt med plads til at gøre noget anderledes med interiøret,” siger Ahmed bin Saeed Al Maktoum.

Forbundet med stor usikkerhed
Indtil videre har Airbus siden 2007 leveret 217 Airbus A380’ere og har 100 bestillinger i ordrebogen. Det er dog et tal, der skal tages med et gran salt. For knap 50 af ordrerne er forbundet med stor usikkerhed, da flyene er bestilt af flyselskaber, som helst vil ud af aftalerne igen, samt et leasingselskab, der først afgiver den endelige bestilling når de har fundet kunder til flyene. Og det har vist sig at være svært.

Desuden har Emirates på grund af pladsproblemer i Dubai International Airport flere gange udskudt leveringen af sine bestilte Airbus A380’ere.

Barren rykket op
I alt 13 flyselskaber i verden har det store dobbeltdækkerfly i sin flåde. Kredsen af Airbus A380-brugere tæller blandt andet Air France, British Airways, Lufthansa, Singapore Airlines, Thai Airways, Emirates, Qatar Airways, Etihad og Korean Airlines. Ingen nordamerikanske, sydamerikanske eller afrikanske selskaber har fundet interesse for flyet, der ofte er konfigureret til omkring 500 passagerer, men flyet kan i den særlige ”high density”-udgave, som Emirates blandt anvender på sin CPH-rute, rumme 615 passagerer.

Oprindeligt håbede Airbus at kunne nå ”break-even” ved 270 producerede fly. Sidenhen blev barren rykket op til 420 fly. Med nu 337 leverede og bestilte fly er der stadig et stykke vej op til det mål. Airbus har da også tidligere erkendt, at flyproducenten formentlig aldrig kommer til at tjene de omkring 160 mia. kroner hjem, som Airbus har brugt på at udvikle A380’eren.

 

 

Relaterede artikler:

Airbus overvejer at stoppe A380-produktion

Airbus kan ikke få økonomi i A380

Airbus A380 skal på museum

Airbus topchef: A380 er vigtig for fremtiden

Airbus holder igen med endnu større A380

Marked for A380 skrumper

Airbus vil skære ned på A380-produktionen

Første A380 sat på jorden