(Foto: Alitalia)

Alitalia på vej med endnu en rute til Danmark

Kun fire måneder efter, at Alitalia er vendt tilbage til København med en rute til Rom, har selskabet planer for yderligere en rute fra det støvleformede land til Danmark.

Det italienske flyselskab Alitalia har fremlagt en ny strategiplan. Et af punkterne omfatter over 40 nye flyruter, samt genåbningen af hubbet i Milano. Det bliver herfra, at nogle af de mange nye ruter skal udgå fra for at imødekomme efterspørgslen fra især erhvervsrejsende i Norditalien.

Første by på en længere liste over planlagte destinationer fra Milano Linate-lufthavnen er København, som efterfølges af Budapest, Wien, Stockholm, Helsinki, Malta, Tallinn, Prag og Warszawa.

Hvornår ruterne vil blive lanceret, har Alitalia endnu ikke offentliggjort, men af strategiplanen fremgår det, at nogle af ruterne allerede vil kunne blive åbnet i år.

Udover Milano, har Alitalia også nye ruter på programmet fra Rom Fiumicino-lufthavnen, som i dag har tre ugentlige afgange til København med selskabet. De nye Rom-ruter er primært rettet mod Balkan-området og byer i Centraleuropa.

Ny pris- og servicestrategi
Formålet med den nye strategiplan for Alitalia er at gøre flyselskabet og dets datterselskab, Air One, konkurrencedygtige i et marked, hvor indenrigstrafikken har oplevet stor nedgang imens udenrigstrafikken og den interkontinentale trafik har oplevet stor fremgang.

Alitalia vil i den forbindelse introducere nye priskoncepter, i stil med det netop lancerede Jump on-board-koncept, som tilbyder nogle særdeles fordelagtige priser og billetvilkår for unge mellem 14 og 26 år. I strategiplanen nævnes blandt andet familiebilletter og billetter med rabat til udlændinge bosiddende i Italien. Priskoncepterne skal være med til at gøre selskabet mere attraktiv overfor de mere prisfølsomme kundegrupper.

Også på langrutefronten vil Alitalia opgradere. Selskabet vil i perioden 2013-2016 modtage seks nye langdistance fly, som skal bruges til selskabets oprustning af langdistanceruterne. Hvilke nye ruter, der her specifikt bliver tale om, er endnu ikke fastlagt, men i strategiplanen udpeges fokusområderne til at være Nord- og Sydamerika, samt Japan og Den Arabiske Halvø.

Alitalias nye oversøiske strategi kommer utvivlsomt som et modsvar til blandt andre Emirates, som tidligere på året annoncerede, at selskabet ville begynde at flyve fra Dubai via Milano til New York.