Administrerende direktør Lone Koch fra Alsie Express. (Foto: Alsie Express)

Alsie Express har nu seks interline-aftaler

Alsie Express har styrket sit transferprodukt, da selskabet nu kan tilbyde bagage- og billetsamarbejde med en række store flyselskaber ud af Københavns Lufthavn.

I Cimber Sterlings storhedstid havde flyselskabet interline-aftaler med flere end 30 andre flyselskaber. Det betød, at indenrigsrejsende fra eksempelvis Sønderborg Lufthavn kunne transitere i Københavns Lufthavn og rejse videre med en lang række andre flyselskaber på samme billet og med bagagen gennemchecket til slutdestinationen.

Det tager lang tid at opbygge interline-samarbejde med andre flyselskaber, da der er en omfattende system-integration at tage hensyn til. Men Alsie Express i Sønderborg er godt på vej. Selskabet fik for et års tid siden aftalen med SAS på plads, og nu har selskabet også interline-aftaler med Air France-KLM, Finnair, Qatar Airways, Air Greenland samt Danish Air Transport (DAT) til Bornholm fra den 1. juni. Sidstnævnte samarbejde med DAT er dog udelukkende et bagagesamarbejde.

“Vi gør meget ud af at fortælle vores kunder i lokalområdet, at vi har nogle godt produkter, der samtidig kan kobles sammen med nogle gode produkter ud af Københavns Lufthavn,” fortæller administrerende direktør Lone Koch fra Alsie Express til CHECK-IN.dk.

De flyselskaber, som Alsie Express har interline-aftaler med er valgt ud fra de behov og ønsker, der har været i det regionale erhvervsliv.

“Hvis man kigger på vores kundegruppe, så har vores virksomheder aktiviteter på de markeder, hvor de flyselskaber kommer, som vi har lavet interline-aftaler med. SAS er et naturligt valg for os, og KLM har en god produktion fra Amsterdam, som kunderne kan nå via et flyskifte i Københavns Lufthavn,” fastslår Lone Koch.

Lange udsigter for udenrigsruter
Det varer dog lidt, inden man ville kunne flyve direkte fra Sønderborg til Amsterdam, da Alsie Express ønsker at indenrigsruten skal have et stabilt leje, før man kaster sig over andre projekter med udenrigsruter.

“Før vi kigger på udenrigsruter, skal vi konsolidere vores indenrigsrute først. Vi må nødigt kannibalisere en god rute og få to dårlige. Vi skal have de nødvendige frekvenser og kapacitet hen over ugen. Herudover skal man også være opmærksom på, at hvis indenrigstrafikken skal have indflydelse på sammenhængskraften i Danmark, så bygger det også på frekvens,” siger Alsie Express-direktøren.

I dag er 13 procent af de rejsende på Sønderborg-København ruten såkaldte transfer-passagerer, der rejser videre fra København Lufthavns på et af interline-selskaberne. Men den andel kunne sagtens være større, hvis man benyttede sig af “self-transfer”, hvor den rejsende kan vælge at gå ud gennem ankomsthallen i Københavns Lufthavn og derefter selv checke ind til det flyselskab, man skal rejse videre med.

“Når Københavns Lufthavn udvider sikkerhedskontrollen fra 16 til 24 spor, så får man kapaciteten til at kunne tilbyde kunderne at lave self-transfer. Københavns Lufthavn er en af Europas bedste lufthavne, og det er faktisk et rigtig godt sted at vente,” mener Lone Koch.

Relaterede artikler:

Alsie Express i samarbejde med Oneworld-selskab

Stadig problemer mellem Alsie Express og SAS

Alsie Express skifter bookingsystem

SAS og Alsie Express i samarbejde

Alsie Express i kamp for interline-aftaler