American Airlines Boeing 787 Dreamliner (Foto: AA.com)

American bliver største Dreamliner-operatør

American Airlines har afgivet en ordre på 47 nye Boeing 787-Dreamlinere og bliver med 89 fly af typen den foreløbigt største Dreamliner-operatør i verden.

Norwegian er kendt som en af de større Dreamliner-operatører, og det norske lavprisflyselskab vil da også ved udgangen af 2018 beskæftige ikke færre end 32 Dreamlinere – og flere er på vej.

Men der er stadig et langt stykke vej op til American Airlines, der udover at være verdens største flyselskab, også er på vej til at blive verdens største operatør af de populære Dreamliner-fly. Det amerikanske flyselskab har nemlig afgivet en ordre på 47 nye Boeing 787, hvoraf 22 er af typen 787-8, mens de resterende 25 er de større 787-9.

De nye fly 787-8´ere leveres fra 2020, mens 787-9´erne først begynder at rulle ind i i flåden fra 2023. Når samtlige nye fly er leveret og den igangværende ordre er afsluttet, vil American Airlines samlet beskæftige 89 Dreamlinere. Der er lidt flere en japanske All Nippon Airways, der er på vej mod 83 Dreamlinere samt Etihad Airways og Qatar Airways, der ventes at komme op på henholdsvis 71 og 60 fly.

Fra fem til tre flytyper
Udover den faste ordre på 47 fly, der i listepriser har en samlet værdi af 12 milliarder dollars, eller godt 73 milliarder danske kroner, så har selskabet også inkluderet en option på yderligere 28 fly.

De nye fly skal løbende erstatte eksisterende langdistancefly i flåden. Boeing 767-300 bliver erstattet af Boeing 787-8, mens Airbus A330-300 og de ældste Boeing 777-200 bliver afløst af den nye Boeing 787-9.

Samtidig med ordren på de 47 nye Dreamlinere har American Airlines forhandlet en løsning på plads med Airbus om at annullere en tidligere bestiling på 22 fly af typen A350-900, som US Airways afgav for år tilbage. Det amerikanske flyselskab ønsker nemlig at reducere antallet af flytyper fra fem til tre.

“Vi har to fremragende partnere i Boeing og Airbus, og vores relation med begge producenter går mange år tilbage. Begge tilbyder specifikke fly, der hver især er egnet til specifikke opgaver i hele vores globale netværk. Det var en svær beslutning mellem Boeing 787 og Airbus A350 samt Airbus A330neo, og vi takker begge producenter for deres aggressive bestræbelser på at sikre sig mere forretning fra American. I sidste ende blev det vores mål om at ensrette flåden, der gjorde 787 til et mere rigtigt valg,” siger Robert Isom, der er koncernchef hos American Airlines.

American Airlines er et af de mange flyselskaber, der allerede har placeret en tillægsordre på 787 Dreamlineren end de først leverede fly. Flere end halvdelen af Boeings 71 Dreamliner-kunder har gjort dette, og nu er antallet af Dreamliner-ordrer vokset til 1.350.

 

Relaterede artikler:

Fire nye American Airlines-ruter til Europa

Afbestiller 18 Dreamliner-fly

Norwegian bliver største europæiske Dreamliner-operatør

Dreamliner-fly parkeret i amerikansk ørken