Interior i Dreamliner-kabine hos Norwegian. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Norwegian bliver største europæiske Dreamliner-operatør

Med udsigt til 42 Dreamliner-fly i flåden i 2020 vil Norwegian kunne blive den største Dreamliner-operatør i Europa.

Det norske lavprisflyselskab Norwegian har store vækstambitioner. Alt imens selskabets vækstplaner på det amerikanske marked er blevet et led i den igangværende valgkamp, fortsætter Norwegian ufortrødent med at afgive bestillinger på nye langdistancefly.

Således kunne Norwegian i går meddele, at selskabet har indgået en aftale med CIT Aerospace om at lease yderligere to Boeing 787-9 Dreamliners til levering i foråret 2018. Der kommer Norwegians samlede langdistanceflåde i 2020 til at bestå af 42 Dreamliners, hvilket på det tidspunkt forventes at gøre selskabet til den største operatør i Europa af denne flytype.

”For at kunne tilbyde nye ruter og gøre langdistanceoperationen endnu mere konkurrencedygtig er vi afhængige af flere nye, omkostningseffektive fly. Langdistanceoperationen er afgørende for at sikre vækst og nye arbejdspladser. Dreamlineren er et fantastisk fly med høj passagerkomfort, lang rækkevidde, lavt brændstofforbrug og mindre udslip”, siger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos i en pressemeddelelse.

Udsigt til firdobling
Norwegians langdistanceflåde består i dag af otte 787-8 Dreamliners samt to helt nye 787-9 Dreamliners, så der er udsigt til en firedobling af langdistanceflåden frem til 2020. Det vil betyde mange nye langdistanceruter fra Skandinavien, London, Paris, Rom samt formentlig også fra Barcelona og Madrid.

At Norwegian har succes med selskabets langdistanceruter skal ses på baggrund af, at belægningen i gennemsnit ligger over 90 procent.

Udover leasingaftale på yderligere to Dreamliners har Norwegian også udnyttet otte af i alt 100 købsoptioner på Boeing 737 MAX8. Norwegian har allerede 100 fly af denne type i fast ordre, og selskabet bliver lanceringskunde for flytypen i Europa. Med MAX-flyets rækkevidde bliver det muligt at benytte flyet til de korte interkontinentale ruter.

Antal ordrer på Boeing 787 Dreamliners

Operatør 787-8 787-9 787-10 Total
All Nippon Airways  36  44 3 83
Etihad Airways  0  41 30 71
United Airlines  12  23 14 49
Japan Airlines  25  20 0 45
Norwegian  8  34 0 42
British Airways  9  21 12 42
American Airlines  20  22 0 42
Air Canada  8  29 0 37
Qatar Airways  30  0 0 30
Singapore Airlines  0  0 30 30

Kilde: Wikipedia

 

Relaterede artikler:

Norwegian i hælene på British Airways

Dreamliners til europæiske storbyer

Norwegian firdobler langdistanceflåde

Norwegian vil flyve mellem Europa og Baltimore

Kjos drømmer om 20 nye Dreamlinere

x

Læs Også

Norwegian afviser snyd med IP-adresser

Der er mange myter om prissætning af flybilletter, og hos Norwegian afviser man, at kundernes IP-adresser benyttes til individuelt at differentiere billetpriserne.

Næsten 12 procent lavprisvækst i 2018

De fire store uafhængige europæiske lavprisflyselskaber havde i 2008 en passagervækst på 28,5 millioner, hvilket svarer til det samlede passagertal for SAS.

Norwegian får lov at sende Asien-fly gennem Rusland

Rusland åbner igen sit luftrum for specifikke Norwegian-ruter til Asien, men generelt er der stadig lukket for de rød-hvide fly.

Fra 1,2 til 33,2 millioner passagerer på 15 år

I løbet af 15 år er Norwegian vokset fra 1,2 til 33,2 millioner passagerer årligt. Ifølge en luftfartsanalytiker har selskabet dog de seneste år gabt over for meget.

Ryanair fører i London-duel mod Norwegian

I Aalborg Lufthavn har Ryanair efter få måneder overhalet Norwegian i kampen om passagererne til den britiske hovedstad.

Nordiske luftfartsaktier blev mere værd i 2017

Aktionærerne hos Finnair og SAS kunne hjemtage store gevinster i 2017, mens der blev tabt milliarder hos de investorer, der havde satset på Norwegian og Icelandair.