Airbus A321-200 fra SAS.

Analytiker: IAG mere oplagt SAS-køber end Lufthansa

Et Lufthansa-køb af SAS har ikke de sidste 12 år været så usandsynligt som nu, vurderer analytiker, der til gengæld ser IAG som oplagt køber.

“Hvornår bliver SAS købt af Lufthansa?” Det spørgsmål har aktieanalysechef Jacob Pedersen måttet svare på mange gange i de 12 år han har fulgt SAS. Spørger man ham lige nu, så kommer det ikke til at ske lige foreløbig. Hvis det nogensinde kommer til at ske.

“At Lufthansa køber SAS har aldrig – i de 12 år jeg har dækket SAS – været så usandsynligt som det er nu. Lufthansa vil hellere købe op indenfor lavprissegmentet. Desuden har Lufthansa Gruppen de facto besluttet, at flyselskabet Lufthansa ikke skal vokse i fremtiden. Man satser fuldt ud på vækst i datterselskabet Eurowings,” pointerer Jacob Pedersen overfor CHECK-IN.dk.

Og et samarbejde mellem lavprisselskabet Eurowings og SAS anser Jacob Pedersen som usandsynligt.

”Det eneste SAS ikke passer ind i, er et lavpris-setup. SAS er alt andet end et lavprisselskab. Jeg har svært ved at se, hvad man skulle få ud af det,” siger Jacob Pedersen.

I stedet mener Sydbank-analytikeren, at en SAS-køber snarere skulle findes i London, hvor International Airlines Group (IAG) har sit hovedkontor.

”IAG ligner meget mere en oplagt køber af SAS. Her ville det være mere appetitligt at tage SAS ind, og man har et større organisatorisk overskud til at håndtere det,” pointerer Jacob Pedersen.

IAG ejer British Airways, spanske Iberia, irske Aer Lingus og det spanske lavprisselskab Vueling.

Ikke en showstopper
En lille sten på vejen er dog, at British Airways og Iberia er medlemmer af oneworld-alliancen, mens SAS er Star Alliance-medlem. Det er dog ikke en større forhindring, end at den kan overkommes, sådan som den blev, da oneworld-medlemmet American Airlines købte Star Alliance-medlemmet US Airways for år tilbage.

”De forskellige alliancemedlemsskaber er ikke en ”showstopper”, men det gør, at det ville tage lidt længere tid,” forklarer Jacob Pedersen.

Til gengæld har SAS noget, som især British Airways er meget interesseret i. Det er landingstilladelser i London Heathrow-lufthavnen, der er Europas største og suverænt mest udnyttede lufthavn – og British Airways’ trafikknudepunkt.

”Landingstilladelserne i Heathrow udgør totredjedele af SAS’ markedsværdi. Det gør dem interessante for IAG og British Airways,” understreger Jacob Pedersen.

SAS solgte tidligere i denne uge to landingstilladelser i London Heathrow for 515 mio. kroner, så man nu har 17 ”slot-par” tilbage. SAS var før slot-salget det sjettestørste flyselskab i London-Heathrow målt på antallet af slot-par.

En smuk løsning
Ved at komme under IAG’s vinger og blive oneworld-medlem ville SAS også komme tættere på Finnair, der også er en del af den mindste af de tre store luftfartsalliancer.

En mulighed er også, at SAS og Finnair lavede den fusion, som der er blevet talt om gennem så mange år.

”En sammensmeltning af SAS og Finnair kunne være en smuk løsning. SAS’ netværk til USA og Finnair’s netværk til Asien kunne supplere hinanden godt,” påpeger Jacob Pedersen.

 

Relaterede artikler:

SAS sælger “slots” for at betale kartelbøde

Regering: Ingen planer om SAS-aktiesalg

EU-forhandlinger kan bane vej for bejlere til SAS

SAS: Behov for konsolidering

IAG ser flere købsemner i Europa

SAS kan være interessant for Lufthansa

Eurowings bekræfter interesse i SAS