Stockholm-Arlanda Lufthavn (Foto: Peter Phillips)

Nu er Arlanda klar til A380

Stockholm Arlanda er nu klar med én gate, der kan håndtere Airbus A380-fly. Den mest sandsynlige A380-operatør i Arlanda har indtil videre andre planer.

Stockholms Arlanda-lufthavn er nu klar til at tage imod Airbus A380 dobbeltdækkerflyet – hvis ellers flyselskaberne er klar til at indsætte det på ruter til og fra den svenske hovedstadslufthavn.

Mandag blev Gate F66 erklæret klar til at tage imod Airbus A380 og andre såkaldte kategori F-fly, der har ekstraordinært stort vingefang. Gaten er blevet udstyret med to jetbroer, så det er muligt at sende passagerer af og på flyets nederste og øverste etage uafhængigt af hinanden. Et ”must” når ofte mere end 500 passagerer skal kunne komme af på 35 minutter – og når business class-passagerer ikke skal stå og vente på at 400-500 economy class-passagerer kommer på plads.

Stockholm Arlanda er nu ved at gøre Gate F32 klar til Airbus A380 og andre F-klasse fly, så lufthavnen har en backup-gate, hvis der er problemer med F66 – eller hvis to selskaber sender Airbus A380, Boeing 747-8 eller det kommende Boeing 777X-fly til Arlanda samme tid på døgnet.

Den største i Norden
Når Stockholm Arlanda gør sig klar til at kunne tage imod de helt store langdistancefly, så er det et led i realiseringen af den overordnede ambition hos Swedavia, som står for driften af Stockholm Arlanda.

”Vi har en ambition om at være den største lufthavn i Norden, og derfor skal vi kunne håndtere Airbus A380,” siger ansvarlig for europæisk ruteudvikling hos Swedavia, Ole Wieth Christensen, der har en fortid som ruteudviklingschef i Københavns Lufthavn.

Verdens største operatør
Ingen selskaber har endnu annonceret, at de ønsker at bruge Airbus A380 til og fra Stockholm Arlanda på samme måde som Emirates i mere end to år nu har gjort det på sin daglige flyvning til og fra Københavns Lufthavn.

Netop Emirates er verdens største operatør af Airbus A380 med omkring 100 eksemplarer af flytypen i sin flåde samt flere på vej. Derfor er det også rimelig sandsynligt, at det bliver med Emirates-fly, hvis Stockholm Arlanda en dag får regelmæssig Airbus A380-flyvninger.

Emirates bruger i dag Boeing 777-300 med plads til 354 eller 360 passagerer fordelt på tre klasser på sin rute mellem Dubai og Stockholm. Selskabets almindelige tre-klasses Airbus A380’ere har plads til i alt 489 eller 517 passagerer. Og i to perioder i det kommende forår og sommer vil Emirates faktisk flyve to gange dagligt med Boeing 777-300ER og dermed udbyde flere sæder til salg end de kunne med én Airbus A380. Fra den 25. marts til den 15. april vil der udover eftermiddagsflyvningen blive tilbudt en sen aftenafgang fra Stockholm til Dubai på fredage, lørdage og søndage. Og når sommeren sætter ind, vil Emirates i tre måneder fra 1. juli til 30. september flyve dobbelt dagligt på alle ugens syv dage.

Dermed får Stockholm Arlanda større Emirates-kapacitet til og fra Dubai end Københavns Lufthavn. Her anvender Emirates en særlig ”high density” version med 615 sæder fordelt på economy og business class, da Emirates har vurderet, at der ikke er et marked for førsteklasses flyvninger ind og ud af Københavns Lufthavn. Det er der derimod i Stockholm Arlanda.

Stockholm Arlanda har flere gange haft besøg af Airbus A380-fly, der på flyvninger mellem blandt andet Mellemøsten og Nordamerika har haft brug for at få bragt syge passagerer til et hospital. Og her har Arlanda flere gange været den nærmeste større lufthavn, når der har været behov for at få bragt passagerer akut til et sygehus.

 

Relaterede artikler:

Arlanda har potentiale til A380-rute

A380 fra Emirates i Arlanda

Arlanda vil også være A380-lufthavn

Emirates dobbelt daglig fra Skandinavien