Atlantic: Ingen ny flytype før 2016

Atlantic Airways havde planer om at anskaffe en ny flytype i foråret til korte ruter. Det er nu udskudt til 2016.

Det færøske flyselskab Atlantic Airways kommer ikke til at udvide sin flåde med en helt ny flytype. I hvert fald ikke i det kommende forår, sådan som selskabet ellers annoncerede sidste år i forbindelse med lanceringen af en ny strategi.

Selskabet har nemlig vurderet, at den nuværende flåde af tre Airbus A319-fly i første omgang er tilstrækkeligt til at betjene de såkaldte NORD-ruter ved siden af ruteflyvningen til København, Billund og en række soldestinationer. Det er en række ruter til destinationer i nabolandene rundt om Færøerne. På nuværende tidspunkt flyves to gange om ugen til Reykjavik på Island og to gange om ugen til Bergen i Norge. Fra slutningen af marts skrues op til henholdsvis tre og fire ugentlige flyvninger til Reykjavik og Bergen ligesom Atlantic Airways åbner på Edinburgh med to ugentlige flyvninger.

I den forbindelse var det oprindeligt planen til marts at anskaffe et mindre fly end de 144-personers Airbus A319-fly til at betjene disse ruter. Den plan er altså indtil videre udskudt til 2016.

Indtog i 2016
I en brochure fra juni 2014, der præsenterede selskabets nye strategi, viste Atlantic Airways et billede af et Embraer ERJ-145 jetfly. Om det bliver den præcise flytype, der kommer til at gøre sit indtog i 2016 vides endnu ikke.

”Undersøgelserne omkring en ny flytype er fortsat i gang. Atlantic Airways er i dialog med udbydere om muligheden for at udstyre et nyt fly med den samme navigationsteknologi, som er ombord på Airbus 319. Det er en GPS-teknologi kaldet RNP 0,1, som medfører større regularitet i flyvningen, idet flyvemaskinerne kan lande i dårligere sigtbarhed end sædvanligt på flyvepladsen i Vágar,” siger Atlantic Airways’ direktør Jørgen Holme til CHECK-IN.dk.

Han understreger, at en ny flyver desuden skal være billigere i drift end Airbus-flyene er.

Atlantic Airways modtog det første af sine tre Airbus A319-fly i 2012. Kort tid efter fulgte fly nummer to og tre. I forlængelse heraf udfasede selskabet de sidste af sine aldrende RJ-85 og RJ-100 fly, hvoraf det sidste forlod flåden i august sidste år.

En brochure fra efteråret 2014 om Atlantic Airways’ nye strategi indeholdte en tegning af et Embraer 145-jetfly i selskabets farver.