Airbus A320-200, reg. LY-VEI fra Avion Express (Foto: Avion Express)

Baltiske flyselskaber har kronede dage

Flyselskaber i Estland, Letland og Litauen er førende i ACMI- og wetleasemarkedet, hvor efterspørgslen er stor i øjeblikket.

Den store vækst i den europæiske luftfartsindustri har skabt flaskehalse for mange rute- og charterflyselskaber, der mangler piloter og fly til at kunne realisere vækstplanerne.

Det har medvirket til at skabe en attraktiv markedsposition for de flyselskaber – især i Baltikum – der til lave omkostninger kan flyve ACMI og wetlease af kortere og længere varighed.

Et af disse flyselskaber er lettiske SmartLynx Airlines, der i øjeblikket har næsten samtlige fly i flåden på ekstern beskæftigelse. En Airbus A320-200 flyver i øjeblikket for kuwaitiske Wataniya Airways, og easyJet har indgået en aftale om at wetlease seks Airbus A320-200 fra den 7. januar til den 31. marts.

Herudover beskæftiges i øjeblikket også tre Airbus A320-200 fra det estiske datterselskab på vegne af TUI Airlines Belgien samt en Airbus A321-200 på vegne af tyske Condor.

Således har SmartLynx Airlines i øjeblikket samlet mindst 11 ud af 17 fly i luften på mellemlange wetlease-kontrakter.

“Det er vores hovedkonkurent på langtidskontrakterne. De kommer langt omkring nu,” sagde administrerende direktør Jesper Rungholm fra Danish Air Transport, sidste år, da sommerproduktionen fra SmartLynx blev kendt.

Stor operatør i Litauen
Fra Litauen er der også en relativt stor wetlease-produktion, idet Avion Express, der er landets største flyselskab, samtidig hævder at være den største wetlease-operatør i verden af mellemdistancefly. Sidste sommer havde selskabet 16 fly i Airbus A320-familien i produktion, og ordrebogen ser tilsyneladende også god ud for dette år.

Det tysk-tyrkiske SunExpress, der er et joint venture mellem Turkish Airlines og Lufthansa, har netop indgået en aftale med Avion Express om at wetlease fem Airbus A320-200 til brug for sommerproduktionen.

Herud har Avion Express i øjeblikket en Airbus A321-200 hos Sky Angkor Airlines i Cambodia og to Airbus A320-200 hos SKY Airline i Chile frem til udgangen af marts.

Et andet litauisk flyselskab er Small Planet Airlines, der primært beskæftiger sig med charterflyvninger. Men i vinterhalvåret, hvor der er overskydende kapacitet, wetleaser selskabet også fly til andre selskaber, og i kundeporteføljen indgår blandt andet TUI, Thomas Cook Airlines, Sky Angkor Airlines samt Bhutan Airlines.

 

Relaterede artikler:

EasyJet henter hjælp hos lettisk flyselskab

SmartLynx på erobringstogt

Her er Norwegians kludetæppe af flyselskaber