Billund vil være Aarhus-lufthavn

I stedet at bygge en ny storlufthavn, så bør Billund og Aarhus lufthavne have fælles aarhusiansk IATA-bykode, lyder forslaget fra Billund til Aarhus’ borgmester.

En fælles aarhusiansk metropolkode for lufthavnene i Billund og Tirstrup, så begge lufthavne kommer op i systemerne, når der søges efter flyrejser til og fra Aarhus. Det kunne være et billigt alternativ til projektet med at bygge en helt ny storlufthavn udenfor Aarhus. Et projekt, som vurderes at ville koste tre mia. kroner at anlægge og først vil være rentabel efter 20 år.

Ideen om en fælles metropolkode er blevet foreslået af Billund Lufthavns direktør Kjeld Zacho Jørgensen i det høringssvar, som Danmarks næststørste lufthavn har sendt til Aarhus Kommune i forbindelse med kommunens arbejde med at udrede fordele og ulemper ved at anlægge en ny lufthavnen.

”Et hurtigt og omkostningsfrit tiltag kunne være at etablere en fælles metropolkode for Aarhus og Billund Lufthavne, der vil optimere indkommende rejsendes muligheder for at finde gode, direkte forbindelser til Aarhus,” skriver Billund Lufthavns direktør i sit høringssvar, der er stilet direkte til Aarhus’ socialdemokratiske borgmester Jacob Bundsgaard.

Bedre forbindelser ud i verden
Når udenlandske rejsende og rejseindkøbere uden den store kendskab til Jyllands geografi skal bestille flybilletter til en rejse til Aarhus, så får de i de globale reservationssystemer kun vist flyforbindelser til Aarhus Lufthavn på Djursland. Flyforbindelser til Billund Lufthavn omkring en times kørsel fra Aarhus kommer ikke op som muligheder for at komme til Smilets by.

Det betyder, at mulighederne for at komme fly til Aarhus for udlændingene ofte kan se ud til at være meget færre end det reelt er tilfældet. For mens Aarhus Lufthavn kun har ruteflyforbindelse med SAS til Københavns Lufthavn, så har Billund Lufthavn ruter til og fra store europæiske trafikknudepunkter som London Heathrow, Amsterdam Schiphol, Frankfurt, München, Bruxelles, Paris Charles de Gaulle og Istanbuls Atatürk-lufthavn samt forbindelser til Oslo, Stockholm og Helsinki.

Et af de væsentligste argumenter fra tilhængerne af at bygge en ny storlufthavn tættere på Aarhus end den nuværende Aarhus-lufthavn, er, at der netop er brug for bedre internationale forbindelser ud i verden.

Det ville man på papiret få, hvis Billund Lufthavn blev en Aarhus-lufthavn. Den geografiske afstand ville være den samme. Men set udefra ville det virke nemmere at komme til og fra Aarhus.

Metropolkoder er kendt fra Stockholm, Oslo, London, Paris, Washington D.C. og New York, som alle har mere end en lufthavn i umiddelbar nærhed.

Det fortsatte arbejde med at evaluere mulighederne for at anlægge en ny lufthavn, skulle have været diskuteret på et møde i Aarhus Byråd onsdag i sidste uge. Punktet blev dog udskudt til næste møde. Samme dag modtog Aarhus Kommune en foreløbig udtalelse fra EU-Kommissionen omkring udsigterne til at kommissionen vil tillade Aarhus Kommune at støtte anlæggelsen og driften af lufthavnen med kommunale kroner.

Udfase statsstøtte
EU-Kommissionen peger på problemer med netop den offentlige driftsstøtte på 75 mio. kroner, som lufthavnen ifølge tidligere beregninger har brug for i de første 20 år af sin levetid fra den forventede åbning i 2025. Sagen er nemlig den, at EU-Kommissionen har sat en generel deadline for driftsstøtte fra kommuner, regioner og stater til lufthavnen. Senest i april 2024 skal alle europæiske lufthavne kunne drives rentabelt uden statsstøtte.

EU-Kommissionen kan ikke udelukke, at statsstøtte også vil være tilladt efter april 2024. Men generelt arbejder kommissionen hen i mod at udfase statsstøtte til lufthavne.

Selv hvis den nye Aarhus-lufthavn åbner inden april 2024, så vil EU-Kommissionen ikke kunne tillade offentlig økonomisk støtte frem til deadlinen. Det skyldes, at der ifølge kommissionen ikke findes en forretningsplan for lufthavnen, som viser, at den på mellemlang sigt vil blive rentabel og kunne klare sig uden støtte fra det offentlige.

Optageområder overlapper
En ny Aarhus-lufthavn skal ifølge EU-Kommissionen hente sine passagerer i et optageområde, som overlapper med optageområderne for de to eksisterende lufthavne i Billund og Aalborg. En ny lufthavn vil altså ikke nå nogle passagerer, der i dag har langt til en lufthavn. Den vil blot skulle gå på strandhugst hos de andre lufthavne, pointerer EU-Kommissionen.

Det er kommissionens vurdering, at Billund Lufthavn og Aalborg Lufthavn har kapacitet til at håndtere flere passagerer i fremtiden. I Billund Lufthavn er det eksempelvis vurdering, at lufthavnen med mindre selvfinansierede investeringer vil kunne håndtere dobbelt så mange passagerer som i dag.

Desuden er det kommissionens vurdering, at passagertallet på det danske luftfartsmarked kun vil stige mellem 1 og 2,7 procent om året indtil 2029.

Derfor ser EU-Kommissionen ikke noget behov for ekstra lufthavnskapacitet i Jylland, sådan som det eksempelvis er tilfældet i London-området.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard til forslaget fra Billund Lufthavn.

 

 

Relaterede artikler:

EU: Ikke behov for ny Aarhus-lufthavn

Aarhus-borgmester: Gedigne udfordringer for lufthavnsprojekt

Ny Aarhus-lufthavn sendt til tælling af analyse

Fastlåst situation koster millioner for Aarhus Lufthavn

Ny Aarhus-lufthavn først rentabel efter 16 år