Boeing 797 tæt på tegnebrættet

Boeing forventes allerede næste år at gå igang med at designe en helt ny flytype, der skal kile sig ind mellem to af selskabets mest populære flytyper.

Kun få år efter at Boeing introducerede Boeing 787 Dreamliner, så er den store amerikanske flyproducent allerede i gang med at tale med flyselskaber og leasingfirmaer om endnu en helt ny flytype. Nemlig et Boeing 797-fly. Det bekræfter kilder overfor Seattle Times, der qua placeringen af Boeings civile flyproduktion i netop Seattle er en særdeles velinformeret avis, når det kommer til Boeings gøren og laden.

Tanken er at Boeing 797 skal være et widebody-fly, der kiler sig ind mellem den største version af Boeing 737 og den mindste version af Boeing 787. Det vil sige i omegnen af 230-250 sæder.

Flyet vil sandsynligvis først blive sat i drift i 2025, men allerede næste år forventes Boeing formelt at indlede udviklingsarbejdet. Det oplyser flere kilder i flyfinansieringsmarkedet til Seattle Times.

Den helt store skala
Lige nu er Boeing 737-900 den største model af Boeing 737, men Boeing er ved at varme op under flyselskaberne for at få dem til at købe den kommende lange -10 udgave af Boeing 737MAX, der er den helt nye generation af Boeing 737-fly. De første MAX-fly leveres til Norwegian i maj.

MAX-flyene kan flyve længere end de nuværende versioner af Boeing 737, og derfor har Norwegian blandt andet planer om at anvende sine MAX-8 fly på ruter over Atlanterhavet mellem Europa og USA’s østkyst. Men så er rækkevidden heller ikke længere. Vil man flyve længere, så skal man indenfor Boeing-familien op i Boeing 787 Dreamliner, hvor 787-8 typisk tager fra 250 passagerer og opefter.

For Norwegians vedkommende har man planer om 189 sæder i Boeing 737MAX-flyene og har i dag 290 sæder i Boeing 787-8 flyene. Derfor kunne et Boeing 797-fly med omkring 230 – 250 sæder godt passe ind hos et selskab, der har ambitioner om at flyve interkontinentalt i den helt store skala.

Og det er Norwegian ikke alene om. Stadig flere lavprisselskaber har langdistanceambitioner og det kan være med til at gøre Boeing 797 relevant.

Ikke den store succes
Hos Airbus peger salgsdirektør John Leahy imidlertid på, at små widebody-fly som Airbus A310 og Boeing 767-200 ikke blev den store succes. Operationsomkostningerne for de ”brede fly” med store motorer var simpelthen for store i forhold til billetindtægterne fra det forholdsvis lille antal passagerer, som flyene kunne medbringe.

I Airbus-lejren sætter man indtil videre i stedet sin lid til ”single aisle”-flyene med Airbus A321neo i rollen som førsteudfordrer til en måske kommende Boeing 797.

 

 

Relaterede artikler:

A321 bliver det nye vækstlokomotiv for Airbus

Norwegian lancerer tre nye USA-destinationer

Airbus A321 i langdistanceversion

x

Læs Også

Boeings klage over Bombardier afvist

US International Trade Commission dømmer til fordel for Bombardier i sagen om CSeries lave priser til flyselskaber fra USA

For små toiletter på nye Boeing-fly

American Airlines kabinepersonale beklager sig over de bittesmå toiletter på Boeings 737 MAX.

Air France-KLM vil sende nye mellemdistancefly i udbud

Air France-KLM skal forny flåden af mellemdistancefly hos koncernens fire flyselskaber, og det forventes, at alle større flyproducenter vil deltage i udbuddet.

Boeing 787-10 Dreamliner er certificeret

Den største version af Boeing 787 Dreamliner – B787-10 – er certificeret af de amerikanske luftfartsmyndigheder

Protest mod Boeings køb af Embraer

Boeing har ønsker om at overtage den brasilianske flyproducent og gøre Embraer til et datterselskab, men nu protesterer det brasilianske militær.

Boeing vil selv producere flysæder

Boeing mener ikke producenterne af flysæder kan levere nok sæder i det nødvendige tempo. Derfor tager selskabet selv affære sammen med verdens største producent af bilsæder.