Embraer E-jets.

Boeing og Embraer forhandler om samarbejde

Som svar på Airbus’ opkøb i canadiske Bombardier forhandler Boeing nu med brasilianske Embraer om et samarbejde. Den brasilianske regering er dog skeptisk overfor et egentlig opkøb.

Siden midten af december har den amerikanske flyproducent Boeing og den brasilianske flyproducent Embraer følt hinanden på tænderne og diskuteret hvordan parterne kan samarbejde. I første omgang forlød det, at parterne forhandlede om en egentlig fusion, hvor Boeing købte en stor andel af Embraer, der i dag har den brasilianske stat som hovedaktionær.

Nu skriver den brasilianske erhvervsavis Valor Economico, at de igangværende diskussioner mellem Boeing og Embraer snarere fokuserer på at etablere et joint venture, hvor man deler udgifterne og indtægterne forbundet med produktion og salg af nye fællesudviklede flytyper.

Et sådan setup vil sandsynligvis være nemmere at sluge for den brasilianske regering, som har udtrykt skepsis overfor at lade et udenlandsk firma overtage kontrollen med Embraer.

Tilfredsstille Boeings interesse
En kilde udtrykker overfor nyhedsbureauet Reuters imidlertid bekymring omkring hvorvidt et joint venture vil være den mest effektive måde at kombinere selskabernes udviklingsressourcer og udforske nye forretningsmuligheder. Desuden er det ikke sikkert, at det vil kunne tilfredsstille Boeings interesse for Embraers portefølje af regionale passagerfly, business jets og militærfly.

Embraer har en omsætning på knap 40 mia. kroner og knap 20.000 ansatte. På selskabets fabrikker i Brasilien bygger Embraer blandt andet de populære Embraer E-Jet fly, der blandt andet bruges af LOT, Finnair og KLM Cityhopper.

Kæmper intens kamp
Forhandlingerne mellem Boeing og Embraer kommer ganske få måneder efter at Boeings europæiske rival Airbus til manges overraskelse købte aktiemajoriteten i den canadiske flyproducent Bombardiers C-serie. Bombardier er verdens fjerdestørste flyproducent efter Boeing, Airbus og Embraer.

Mens Boeing og Airbus kæmper en intens kamp i markedet for mellemdistancefly med mellem 130 og 200 sæder, så kæmper Embraer og Bombardier en intens kamp i markedet for regionale jetfly med plads til mellem 50 og 140 passagerer og deler mere eller mindre markedet i mellem sig.

Ved at købe sig ind i Bombardier, så har Airbus fly fra 50 sæder til mere end 200 sæder på sine hylder. Og hvis Boeing skal kunne matche det produktudbud, så er de nødt til at købe Embraer eller have selskabet særdeles tæt på sig.

Alternativ til Airbus og Boeing
Alverdens flyselskaber nyder i øjeblikket godt af at brasilianske Embraer og Bombardier sætter stadig større fly i produktion. Seneste skud på stammen er Bombardiers C-serie. Dermed får selskaberne i stigende grad et alternativ til Boeing og Airbus, når der skal købes nye mellemdistancefly.

Men den gunstige position kan meget vel snart være fortid, hvis det lykkes Airbus og Boeing at få kontrol over henholdsvis Bombardier og Embraer.

 

 

Relaterede artikler:

Airbus køber sig ind i Bombardiers C-serie

Bombardier vil udfordre Boeing og Airbus

Nyt Embraer-fly skærper konkurrencen blandt regionaljets

x

Læs Også

Dansk selskab køber nye Bombardier-fly

Det Billund-baserede flyleasingselskab Nordic Aviation Capital har underskrevet en aftale med Bombardier om køb af to nye Q400-fly.

Star Alliance-selskab lægger ordre på ’Whisperjet’

Det afrikanske flyselskab EgyptAir har underskrevet en hensigtserklæring med Bombardier om køb af op til 24 fly af den støjsvage model CS300.

SAS afviser at kommentere flyordre

En anonym europæisk kunde har underskrevet en hensigtserklæring om køb af 31 Bombardier CSeries-fly, men SAS ønsker ikke at kommentere.

Boeing overvejer at genoptage 767-produktion

Ifølge amerikanske luftfartsanalytikere kan Boeing være tæt på at genoptage produktionen af det tomotorers langdistancefly Boeing 767-300ER.

Første flyvning med Airbus A330-900neo

I alt 12 kunder har bestilt 212 eksemplarer af de kommende A330neo-fly, og torsdag var flyet for første gang i luften.

2.590 nye fly til Mellemøsten-flyselskaber

Mellemøstlige flyselskaber vil hen over de næste to årtier få brug for 2.590 nye fly, og det er mere end en fordobling af det nuværende antal.