Boeing vil selv producere flysæder

Boeing mener ikke producenterne af flysæder kan levere nok sæder i det nødvendige tempo. Derfor tager selskabet selv affære sammen med verdens største producent af bilsæder.

Producenterne af flysæder kan ikke følge med i det tempo, som der i øjeblikket produceres passagerfly. Det er opfattelsen hos verden største flyproducent, amerikanske Boeing, der derfor har fundet sammen med verdens største producent af sæder til biler, amerikanske Adient.

Parterne har stiftet selskabet Adient Aerospace, der skal udvikle, fremstille og sælge en portefølje af sæder til flyselskaber og leasingselskaber. Sæderne vil være tilgængelige til installation på nye fly og til at blive eftermonteret senere, når fly skal have nye kabiner. Sæderne skal kunne bruges på både fly fremstillet af Boeing og andre kommercielle flyproducenter.

Vedholdende udfordring
Med det nye partnerskab håber Boeing at gøre det nemmere at få produceret, leveret og installeret en af de vigtigste komponenter i et passagerfly – sæderne til passagererne.

“Sæder har været en vedholdende udfordring for vores kunder, industrien og Boeing, og vi tager nu skridt til at hjælpe med at håndtere begrænsningerne på markedet. Adient Aerospace vil udnytte Boeings industrielle ledelse og dybe forståelse af kundernes behov og tekniske krav til at give et overlegent sædeprodukt til flyselskaber og passagerer rundt omkring i verden,” siger Kevin Schemm, finansdirektør for Boeing Commercial Airplanes.

Adient Aerospace’s operative hovedkvarter, teknologicenter og første produktionsanlæg vil blive placeret i Kaiserslautern nær Frankfurt i Tyskland. Det første kundeservicecenter vil være baseret i Seattle i staten Washington i USA. Det er også her Boeing producerer langt hovedparten af sine passagerfly.

Alle typer køretøjer
Industrianalytikere forventer, at markedet for flysæder vokser fra ca. 28 milliarder kroner i 2017 til omkring 38 milliarder kroner i 2026. Blandt de store aktører på markedet for flysæder i dag er amerikanske Zodiac Aerospace samt tyske Recaro, amerikanske B/E Aerospace og italienske Aviointeriors.

Adient har mere end 86.000 medarbejdere på 237 produktions- og samleanlæg i 33 lande verden over. De producerer og leverer bilsæder til alle typer af køretøjer og alle større bilproducenter. I alt ruller mere end 25 mio. biler hvert år ud fra fabrikker verden over med Adient-sæder i.

 

 

Relaterede artikler:

Snart kommer economy-sofaen

Virksomhed vil lade dig rykke flysædet tilbage

Her er fremtidens business class-sæde

Boeing får patent på justerbart armlæn

 

x

Læs Også

Protest mod Boeings køb af Embraer

Boeing har ønsker om at overtage den brasilianske flyproducent og gøre Embraer til et datterselskab, men nu protesterer det brasilianske militær.

Endnu et rekordår for Airbus

Den samlede leverance af nye passagerfly nåede i 2017 op på 718, hvilket er fire procent højere end den hidtidige rekord. Ordretilgangen blev 1.109 netto fra 44 kunder.

Boeing og Embraer forhandler om samarbejde

Som svar på Airbus' opkøb i canadiske Bombardier forhandler Boeing nu med brasilianske Embraer om et samarbejde. Den brasilianske regering er dog skeptisk overfor et egentlig opkøb.

Boeing overvejer at genoptage 767-produktion

Ifølge amerikanske luftfartsanalytikere kan Boeing være tæt på at genoptage produktionen af det tomotorers langdistancefly Boeing 767-300ER.

Største Dreamliner-fly nogensinde er færdigsamlet

Den amerikanske flyproducent Boeing har netop færdigsamlet 787-10 Dreamliner, der bliver den hidtil største type af den supermoderne flytype.

Rolling Stones i CPH med all-First Class-fly

Rolling Stones er i øjeblikket på Europa-turné, og rocklegenderne ankom til Københavns Lufthavn i et chartret Boeing 767-fly, der blev brugt af Guns N´Roses tidligere på året.