Borgmester Jacob Bundsgaard (S), Aarhus Kommune.

Borgmester vil have lynmøde med minister om ny lufthavn

Aarhus’ borgmester vil høre transportministeren om EU’s kritiske holdning til en ny storlufthavn inden afgørende byrådsmøde onsdag.

Efter at ideen om at bygge en ny storlufthavn tæt ved Aarhus har været diskuteret i mere end fire årtier, så er projektet nu kommet til en skillevej. På onsdag skal sagen således behandles i Aarhus Byråd.

Her vil et flertal sandsynligvis stemme for at gå videre med projektet og blandt andet bruge penge på at få lavet en omfattende VVM-undersøgelse.

Aarhus’ borgmester Jacob Bundsgaard vil dog gerne være helt sikker på, at han har rygdækning fra regeringen inden kommunen tager det markante skridt at iværksætte en VVM-undersøgelse af lufthavnsprojektet, som EU-Kommissionen for to uger siden erklærede sig ret skeptiske overfor.

Få afstemt forventninger
Aarhus-borgmesteren vil gerne nå at holde et møde med transportminister Hans Christian Schmidt inden byrådsmødet onsdag klokken 17. Det var nemlig netop Hans Christian Schmidt, der i juni bad Bundsgaard om at forhøre sig hos EU-Kommissionen. Borgmesteren og embedsmænd fra Aarhus Kommune rejste derfor til Bruxelles i juli og fremlagde deres sag.

Nu vil Jacob Bundsgaard gerne høre hvad Hans Christian Schmidt mener om svaret fra EU-Kommissionen, inden byrådet eventuelt går videre med sagen.

»Vi har fået en indikation fra EU-Kommissionen på, hvordan kommissionen ser på sagen, og jeg håber, at vi inden byrådsmødet på onsdag kan få en drøftelse med transportministeren, så vi kan få afstemt forventningerne og tolkningen af svaret fra kommissionen. Der er ikke sat dato på mødet, men jeg rydder min kalender, når ministeren har tid, for det her har førsteprioritet,« siger Jacob Bundsgaard til JP Aarhus.

Kannibalisere på hinanden
Få timer før det sidste byrådsmøde i Aarhus for knap to uger siden, modtog kommunen det foreløbige svar fra EU-Kommissionen. Lufthavnssagen skulle være diskuteret på byrådsmødet, men blev udsat til mødet på onsdag.

Ifølge kommissionens vurdering, så kommer de jyske lufthavne til at kannibalisere på hinanden og stjæle passagerer fra hinanden, hvis der om cirka 10 år åbnes en ny storlufthavn nordvest for Aarhus. For der er det antal jyder, der nu en gang er. De forventes ikke pludselig at begynde at flyve markant mere i de næste 20 år. Andre danskere og udlændinge forventes heller ikke pludselig at rejse til og fra Jylland i markant større omfang. Og de eksisterende jyske lufthavne har overskydende kapacitet til at kunne håndtere den forventede passagervækst, fastslog kommissionen.

En ny Aarhus-lufthavn skal ifølge EU-Kommissionen hente sine passagerer i et optageområde, som overlapper med optageområderne for de to eksisterende lufthavne i Billund og Aalborg. En ny lufthavn vil altså ikke nå nogle passagerer, der i dag har langt til en lufthavn. Den vil blot skulle gå på strandhugst hos de andre lufthavne, pointerede EU-Kommissionen.

Selvfinansierede investeringer
Det var kommissionens vurdering, at Billund Lufthavn og Aalborg Lufthavn har kapacitet til at håndtere flere passagerer i fremtiden. I Billund Lufthavn er det eksempelvis vurdering, at lufthavnen med mindre selvfinansierede investeringer vil kunne håndtere dobbelt så mange passagerer som i dag.

Desuden var det kommissionens vurdering, at passagertallet på det danske luftfartsmarked kun vil stige mellem 1 og 2,7 procent om året indtil 2029.

Derfor så EU-Kommissionen ikke noget behov for ekstra lufthavnskapacitet i Jylland, sådan som det eksempelvis er tilfældet i London-området.

Deadline for driftsstøtte
EU-Kommissionen pegede desuden på problemer med den offentlige driftsstøtte på 75 mio. kroner, som lufthavnen ifølge tidligere beregninger har brug for i de første 20 år af sin levetid fra den forventede åbning i 2025. Sagen er nemlig den, at EU-Kommissionen har sat en generel deadline for driftsstøtte fra kommuner, regioner og stater til lufthavnen. Senest i april 2024 skal alle europæiske lufthavne kunne drives rentabelt uden statsstøtte.

EU-Kommissionen kunne ikke udelukke, at statsstøtte også vil være tilladt efter april 2024. Men generelt arbejder kommissionen hen i mod at udfase statsstøtte til lufthavne.

Selv hvis den nye Aarhus-lufthavn åbner inden april 2024, så vil EU-Kommissionen ikke kunne tillade offentlig økonomisk støtte frem til deadlinen. Det skyldes, at der ifølge kommissionen ikke findes en forretningsplan for lufthavnen, som viser, at den på mellemlang sigt vil blive rentabel og kunne klare sig uden støtte fra det offentlige.

EU-Kommissionen udbad sig desuden yderligere informationer fra Aarhus Kommune og gav ikke lufthavnsprojektet det endelige dødsstød.

 

Relaterede artikler:

EU: Ikke behov for ny Aarhus-lufthavn

Aarhus-borgmester: Gedigne udfordringer for lufthavnsprojekt

EU kan blive lyseslukker for Aarhus-lufthavnsprojekt

Ny Aarhus-lufthavn sendt til tælling af analyse

Ny Aarhus-lufthavn først rentabel efter 16 år

Går videre med lufthavnsplaner trods protester