Bornholm bider Aarhus i haserne

Bornholms Lufthavn er lige i hælene på Aarhus Lufthavn i kampen om at have landets næststørste indenrigsrute til København.

Fra at have været landets største indenrigsrute er ruten mellem København og Aarhus i dag henvist til en andenplads efter ruten fra hovedstaden til Aalborg. Storebæltsbroen og stadig hurtigere tog har været med til at tage luften ud af Aarhus-ruten.

Og nu er lufthavnen på Djursland tæt på at ryge endnu en plads ned på ranglisten. For mens Aarhus – København stadig kæmper med at komme sig efter Cimber Sterlings konkurs for knap halvandet år siden, så ser det anderledes positivt i den anden ende af landet.

Således er indenrigsruten fra Kastrup til Bornholm lige i hælene på Aarhus-ruten, hvis man ser på ruternes passagertal i årets første otte måneder. Kun 2.452 passagerer adskiller de to lufthavne. Således havde Aarhus-ruten fra 1. januar til 31. august 130.181 passagerer, mens 127.729 passagerer fløj til eller fra ”solskinsøen”.

Gjort en ihærdig indsats
En del af forklaringen på den ene rutes tilbagegang og den andens fremgang, skal sandsynligvis findes i hvordan ruterne er blevet betjent i tiden efter Cimber Sterling-konkursen i maj sidste år.

På Bornholm gik Danish Air Transport ind allerede på konkursdagen ind på ruten og har gjort en ihærdig indsats for at bygge ruten op under varemærket ”Bornholmerflyet”. I Aarhus måtte man til gengæld se til, mens SAS var længe om at udfylde det kapacitetstomrum, som opstod, da Cimber Sterling forsvandt fra ruten. Det betyder at mange tusinde passagerer forsvandt fra ruten, og at mange af dem ikke er vendt tilbage, selvom SAS har opgraderet produktet ad flere omgange.

Bornholm får også medvind af det gode danske sommervejr, samt demokratifestivalen Folkemødet, der blev afholdt i Allinge på Bornholm i starten af juni. Mødet tiltrak op mod 60.000 deltagere, og mange af dem kom flyvende til øen.