Rio de Janeiro (Foto: Mario Roberto Durán Ortiz | GNU Free Documentation License 1.2)

Brasiliansk luftfart klar til fodbold-VM

Når verdensmesterskaberne i fodbold fløjtes i gang den 12. juni vil brasiliansk luftfart være klar til at transportere i hundredetusindevis af fodboldfans rundt til 12 byer i det sydamerikanske land.

Torsdag den 12. juni fløjtes VM i fodbold i gang på Arena de Sao Paulo, hvor de brasilianske værter tager imod Kroatien. Frem til finalen, der spilles på Estadio do Maracana i Rio de Janeiro den 13. juli, skal der spilles lidt mere end 60 fodboldkampe på stadions i 12 byer.

Det stiller store krav til den brasilianske infrastruktur, da afstandene er store i Brasilien, der er det største og mest befolkningsrige lande i Sydamerika og med et areal på størrelse med USA. Den forestående VM-slutrunde i fodbold kan for den brasilianske luftfartsindustri blive en generalprøve på værtskabet for De Olympiske Lege i 2016.

Den brasilianske lufthavnsoperatør Infraero har igangsat et større koncessionsprogram, hvor der åbnes op for private investeringer i en række vigtige lufthavne. Det er blandt andet tilfældet med lufthavnene i Natal, Brasilia, Sao Paulo-Guarulhos samt den alternative Sao Paulo-lufthavn Viracopos-Campinas. Herudover forventes det, at lufthavnene i Rio de Janeiro-Galeao og Belo Horizonte-Confins indenfor de kommende 12 måneder vil få nye koncessionshavere.

Men det er ikke nok med lufthavne. Der skal også være flyselskaber til at transportere passagererne rundt i landet. For fem år siden var brasiliansk indenrigsflyvning domineret af TAM og GOL, der udbød mere end 85 procent af den samlede sædekapacitet. Siden 2008 og frem til i dag er kapaciteten ifølge Routes News øget med 60 procent samtidig med, at markedsandelen for de to selskaber er faldet til omkring 73 procent.

Største selskab i dag er GOL med 39 procent af markedet, mens TAM er lige i hælene med 34 procent. Lavprisflyselskabet Azul Brasilian Airlines med næsten 20 procent af markedet og baser i Campinas og Belo Horizonte har fået et solidt fodfæste i markedet.Avianca Brazil med base i Sao Paulo-Guarulhos har en markedsandel på seks procent, mens selkabet Passaredo Linhas Aéreas har en andel på blot en procent af det brasilianske indenrigsmarked fra basen i Ribeirao Preto nær Sao Paulo.

Store planer for Azul-baselufthavn
Azul har fra Campinos Viracopos International, der ligger 70 kilometer fra Sao Paulo, haft succes med at opbygge en kundebase, der ikke alene består af fritidsrejsende fra Sao Paulo-området, men også forretningsrejsende, der sætter pris på selskabets prisstruktur, punktlighed, mange frekvenser samt inflight-services, der inkluderer live-TV.

Azul-flåden består af 60 Embraer-fly af typen 190 og 195 samt 28 ATR72-600 fly, og denne fleksible regionale flådestruktur har skabt den succes, der fulgte i kølvandet på fusionen med TRIP Linhas Aereas, der tidligere var en konkurrent til selskabet.

Campinas Viracopos International Airport har store vækstambitioner for fremtiden. Lufthavnen er i dag den 14. største i Latinamerika med omkring 9 mio. passagerer. I slutningen af 2012 vandt en nyt konsortium koncessionsretten for de kommende 30 år.

Det betyder, at man i øjeblikket er ved at opføre en helt ny passagerterminal, og lufthavnen har i dag en masterplan, der sigter på 80 mio. passagerer i år 2042, hvilket vil være en tidobling af den nuværende kapacitet. I dag er det dog primært Azul, der dominerer lufthavnen, og der er blot en international flyforbindelse, der betjenes af TAP Portugal med tre ugentlige flyvninger til Lissabon.