Gert Foged Brask (privatfoto)

Brask: Norske og danske investorer på vej

Tankerne om en lavpris-flyrute til Grønland er ikke opgivet. Den grønlandskfødte iværksætter Gert Brask er ved at opbygge en ny organisation samt engagere en professionel bestyrelse.

Iværksætterprojektet Greenland Express måtte for nylig opgive at gennemføre planerne om flyvninger mellem Danmark og Grønland i dette efterår. Investorerne bag var hollandske Silver Tiger Aviation samt britiske Delta Capita.

Neil Nagarkar, der arbejder fra en forretningsadresse i Amsterdam, men har bopæl i den indiske millionby Mumbai, er manden bag Silver Tiger Aviation, der havde lovet at komme med 3 mio. euro til projektets finansiering.

Men tilsyneladende udeblev pengene, og dialogen stoppede pludseligt. Det hævder en bitter Gert Foged Brask, der fik idéen til projektet og samtidig står som administrerende direktør i det danskregistrerede selskab Greenland Express Holding.

“Neil Nagarkar lovede at ville komme med 3 mio. euro gennem Silver Tiger Aviation. Sidenhen forløb det, at Delta Capita ville komme med det hele, men pludselig var der blot tavshed. Så kunne man ikke ringe til ham mere,“ fortæller Gert Brask.

Den grønlandskfødte iværksætter forklarer, at han har valgt at betale alle regninger, som hans tidligere forretningspartnere har efterladt, således at der ikke er lig i lasten, hvis det lykkes at få nye investorer med på idéen.

Nye investorer på vej
Det kunne der muligvis være gode muligheder for. Torsdag i denne uge mødes Gert Brask med norske og danske investorer, der angiveligt vil hjælpe med at få luftfartsprojektet gjort flyvedygtigt.

I løbet af de seneste 14 dage har Gert Brask nået længere end de foregående fire måneder med de tidligere investorer, fortæller han.

“Der er sket store fremskridt, og vi har fået sammensat en kommerciel afdeling, der nu arbejder fremadrettet på at gøre klar, med alt fra help-desk, marketing, salg i samarbejde med vores GSA som har kontorer i 66 lande,“ forklarer Gert Brask, der også fortæller, at man er ved at sammensætte en professionel bestyrelse.

Hvorvidt der skal flyves med Airbus A319 eller Embraer E190 er der endnu ingen afklaring på. Gert Brask oplyser dog, at han har fundet et Airbus 319-fly, hvis operatør har en såkaldt arktisk licens, således at der kan flyves til og fra Grønland. Men hvornår projektet kan gå på vingerne, er dog for tidligt at sige noget om.

“Jeg tør ikke sætte tidspunkt på endnu. Vi arbejder videre og kæmper for det. Det er hårdt, og jeg har brugt alt, hvad jeg ejer og har,“ fortæller iværksætteren, der tilsyneladende ikke vil give op.