Greenland Express i aftale med GSA

Det dansk-grønlandske luftfartsprojekt Greenland Express har fundet et generalsalgsagentur, der skal varetage salget på det nordiske marked. I mellemtiden er Air Greenland bekymret for, at urealistiske forventninger kan ødelægge efterspørgslen i markedet.

Når det dansk-grønlandske virtuelle flyselskab Greenland Express engang får tilladelserne på plads til at starte ruteflyvning mellem Danmark og Grønland via Island, skal salget ske gennem et generalsalgsagentur (GSA).

Det bekræfter Greenland Express overfor CHECK-IN.dk på baggrund af rygter om, at den hidtidige kommercielle direktør, hollandske Bas Dankers i stedet skal hellige sig sine hidtidige opgaver som Chief Commercial Officer i Silver Tiger Aviation, som er et søsterselskab til Greenland Express.

“Det kan vi bekræfte, men navnet på den nye GSA vil først blive offentliggjort på vort kommende pressemøde,“ siger Gert Brask, der er initiativtager og direktør for strategiske relationer i Greenland Express.

Mange i branchen venter spændt på nogle mere konkrete udmeldinger fra Greenland Express. Indtil videre har kommunikationen fra selskabet været præget af mange luftige udmeldinger, uden at der dog er kommet noget mere håndfast på bordet. Men såfremt myndighedstilladelsen snart kommer på plads, er der tilsyneladende forberedt et pressemøde, hvor sløret vil blive løftet for alle projektets detaljer.

Kan skade markedet
Hos Air Greenland, der er ejet af Grønlands Selvstyre, SAS og Den Danske Stat, frygter man ikke en eventuel konkurrence fra Greenland Express.

Christian Kjeldsen, der er Air Greenlands kommercielle direktør, fortæller, at der hvert år er konkurrence i beflyvningen af Grønland. I år vil Air Miami, Airberlin, Atlantic Airways og Air Iceland således flyve til og fra Grønland.

“Vi ser regelmæssigt projekter som Greenland Express skyde op, og hvert år skal vi tage stilling til nye opstartsprojekter i det grønlandske luftfartsmarked. Men oftest bliver disse trukket tilbage, når det går op for investorerne, hvilke begrænsede muligheder, der er i markedet,“ siger Christian Kjeldsen til nyhedssitet newstodate.aero.

Han ser ikke, hvad nyt Greenland Express kan tilføre markedet, men er i stedet bekymret over de mange tilkendegivelser til markedet, der der kommet fra det nye luftfartsprojekt.

“Greenland Express har forvirret markedet med en række udmeldinger samt ved at lufte urealistiske forventninger, som kan vise sig at skade den generelle efterspørgsel i markedet,“ mener Christian Kjeldsen.