Den tredje bane foreslås bygget parallelt med de de to nuværende baner, men forskudt mod nordvest.

Britisk regering anbefaler tredje Heathrow-bane

Londons mangel på lufthavnskapacitet skal løses med en tredje bane i London Heathrow, mener den britiske regering.

Undervejs i arbejdet med at udrede konsekvenserne af briternes beslutning om at forlade EU, fik den britiske premierminister Theresa May og hendes regeringskolleger tirsdag tid til at træffe en vigtig luftfartsbeslutning.

Som ventet valgte May-regeringen nemlig at pege på en tredje landingsbane i London Heathrow-lufthavnen, som den bedste løsning på manglen på lufthavnskapacitet i den britiske hovedstad. Dermed følger Theresa May og co. indstillingen fra den lufthavnskommission, der sidste år kom frem til, at den tredje bane i Heathrow var en langt bedre løsning end en bane nummer to i den nærliggende London Gatwick-lufthavn.

En ny landingsbane i Heathrow vil ifølge kommissionen ikke give støj over det nuværende niveau og kunne skabe 40 nye destinationer, herunder 10-12 nye langdistanceruter.

”Heathrow er bedst placeret til at give den type kapacitet, der er mest presserende behov for, nemlig langdistanceflyvninger til nye markeder. Det giver de største fordele for forretningsrejsende, fragtselskaber og den bredere samfundsøkonomi,” sagde kommissionens formand, Sir Howard Davies, ved fremlæggelsen i juli sidste år.

Flere årtier
Tirsdagens regeringsbeslutning er ikke ensbetydende med, at banen med garanti bliver bygget. Der er stadig et stykke vej, men det er en vigtig milepæl i bestræbelserne på at anlægge en landingsbane, som har været et af de mest omdiskuterede emner i britisk politik i flere årtier.

Nu følger en omkring et år lang konsultationsperiode, hvor tilhængere og ikke mindst modstandere kan komme på banen med deres synspunkter. Om godt et år forventer Theresa May, at det britiske parlament træffer den endelige beslutning om at igangsætte projektet, der ventes at koste mere end 140 mia. kroner. Hvornår den tredje landingsbane er anlagt og kan tages i brug er det fortsat for tidligt at sige noget om.

Men allerede få timer efter regeringens beslutning meddelte det britiske lavprisselskab easyJet, at det ville flytte fly og ruter fra Gatwick til Heathrow for at udnytte den ekstra kapacitet, som den nye bane vil give i Heathrow. EasyJet flyver i dag slet ikke fra London Heathrow.

Fortsat lufte modstand
Flere medlemmer af den britiske regering, med udenrigsminister og tidligere London-borgmester Boris Johnson i spidsen, har tidligere været ivrige fortalere for Gatwick-løsningen og talt kraftigt imod den tredje bane i London Heathrow. Regeringsmedlemmerne må fortsat gerne lufte deres modstand mod den ekstra landingsbane i Europas største lufthavn. De må bare ikke længere gøre det i det britiske parlament.

Den nye bane vil kunne øge London Heathrows kapacitet fra de nuværende 75 mio. passagerer om året til 135 mio. passagerer om året. Det er desuden forventningen, at den ekstra lufthavnskapacitet vil skabe 77.000 nye job over de næste 14 år.

Fjerde landingsbane
Kommissionens forslag sidste år var fundamentalt anderledes end tidligere forslag til udvidelser i London Heathrow. Den foreslåede tredje bane skal ligge længere mod vest end de nuværende baner, hvilket vil bidrage til at reducere antallet af personer, der berøres af støj. Den skal desuden være ledsaget af stærke foranstaltninger for at begrænse virkningerne på dem, der bor i nærheden. Det kunne blandt andet være et forbud mod landinger og starter mellem kl. 23.30 og 06.00, samt en garanti fra det britiske parlament om, at man ikke en dag vil anlægge en fjerde landingsbane.

En landingsbane nummer to i London Gatwick-lufthavnen var naturligt nok den anden af de muligheder, som kommissionen havde set på. Det er muligt, men den ekstra kapacitet vil være mere fokuseret på intra-europæiske ruter og de økonomiske fordele vil være betydeligt mindre, fastslog kommissionen.

Den sidste mulighed kommissionen så på, var at forlænge den nordlige af London Heathrows to nuværende landingsbaner. Det er billigere end at anlægge en tredje bane og færre boliger skal fjernes. Men det giver en mindre stigning i kapaciteten og er mindre attraktivt i forhold til støj og luftkvalitet.

 

 

Relaterede artikler:

Norwegian i enegang med Gatwick-støtte

May udsætter afstemning om Heathrow-ekspansion

Ny London-borgmester imod Heathrow-bane

Flybe: Brug flyvestation som Heathrow-aflastning

Kommission: Byg en tredje bane i Heathrow

Besatte landingsbane i Europas største lufthavn

Hård slutspurt mellem London-lufthavne

Både Heathrow og Gatwick i spil

Forslag om ny London-lufthavn på Isle of Grain