Levering af to Boeing 737 MAX 8 til Norwegian. (Foto: Norwegian/PR)

Bulletin til MAX-operatører efter Lion Air-havari

Boeing har efter Lion Air-ulykken udsendt en såkaldt OMB-bulletin til samtlige operatører af MAX-flyene. Norwegians 14 MAX-fly opererer som normalt.

Den indonesiske havarikommission, KNKT, har efter de foreløbige undersøgelser af data fra et af Lion Air-flyets sorte bokse konstateret (Flight Data Recorderen, red.), at der angiveligt var en fejl på Boeing 737 MAX-flyets hastighedsmåler på de seneste fire flyvninger, inklusive den sidste flyvning fra Jakarta til Pangkal Pinang, hvor flyet styrtede i havet blot 13 minutter efter starten.

Helt konkret mener KNKT, at Lion Air-flyet fik nogle fejlagtige data fra en af de såkaldte AOA-sensorer (Angle of Attack, red.), der måler indfaldsvinklen, hvilket er vinklen mellem vingens plan og luftstrømmen. Hvis vinklen er mere end 18 grader, vil luftstrømmen blive turbulent, hvorefter vingen kan stalle, da der er ingen eller begrænset dynamisk opdrift.

Det har fået Boeing til at udsende en såkaldt Operations Manual Bulletin (OMB) til samtlige operatører af de 219 fly, der indtil videre er leveret i MAX-serien. Det oplyser flyproducenten i en erklæring.

Norwegians MAX-fly opererer normalt
I erklæringen skriver Boeing Commercial Airplanes:

“Når det er hensigtsmæssigt udsender Boeing som led i sine sædvanlige procedurer bulletiner eller udarbejder anbefalinger vedrørende driften af dets fly. Den 6. november 2018 udstedte Boeing en Operations Manual Bulletin (OMB) til operatørerne om at bede flybesætningerne være opmærksom på omstændigheder, hvor der er fejlagtige input fra en AOA-sensor,” lyder det i erklæringen fra Boeing.

Denne er blevet fulgt op af et krav fra de amerikanske myndigheder, Federal Aviation Administration (FAA), der har udsendt en såkaldt AD-note, hvori det hedder, at manualerne til flybesætningerne skal opdateres i løbet af senest tre døgn i forhold til de anbefaler, som Boeing har udstukket.

Hos Norwegian, der er femtestørste Boeing MAX-operatør i verden, bekræfter man at have modtaget OMB-bulletinen i forhold til selskabets 14 Boeing 737 MAX 8.

“Det er helt normalt, at Boeing sender opdateringer om rutiner og procedurer. I dette tilfælde har Boeing udsendt en anbefaling om, hvilke procedurer der kan foretages, hvis man får indikationer på, at der er fejl på en sensor, som kan sende fejlagtige signaler til blandt andet stabilisatorerne. Alle vores 737 MAX 8 opererer helt normalt, og sikkerheden har altid absolut højeste prioritet. Vi holder løbende kontakt med Boeing og forholder os til deres anbefalinger og instruktioner,” siger kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson til CHECK-IN.dk.

Største MAX-operatør i Europa
Lion Air-flyet, der forulykkede, blev leveret den 13. august i år. Det var det niende af 11 fly af typen Boeing 737 MAX 8, som Lion Air indtil videre har fået leveret. Flyet med registreringen PK-LQP havde således kun nået at gennemføre 436 flyvninger siden den 15. august, hvor det ankom fra Seattle via Honolulu og Guam efter den officielle levering. Den 437. kommercielle flyvning blev således den sidste for det næsten splinternye fly.

De største MAX-operatører er indtil videre amerikanske Southwest Airlines (24), Air Canada (18) og American Airlines (15). Udenfor Nordamerika er de største operatører China Southern (16), Norwegian (14), Air China (11) og Lion Air (10).
 
Norwegian fik i øvrigt leveret MAX 8-flyet med registreringen LN-BKA og Oscar Wilde på halen samme dag som Lion Air modtog det fly, der nu er forulykket.