(Foto: PR/CAU)

CAU: Ingen har fortalt os om PrivatAir

CAU havde ikke forventet, at SAS valgte PrivatAir trods kendskab til manglende overenskomst. Formand afviser, at man selv burde have undersøgt sagen.

Den danske fagforening for SAS’ kabineansatte, CAU, blev efter alt at dømme taget på sengen, da det kom frem, at SAS’ underleverandør, PrivatAir, ikke har overenskomst for sine medarbejdere.

I en pressemeddelelse sent mandag skrev CAU, at: ”det er med stor overraskelse CAU konstaterer, SAS outsourcer dansk produktion til et eksternt produktionsselskab, Private Air (PrivatAir red.). Et selskab der beflyver danske ruter uden overenskomst.”

Meddelelsen blev sendt ud efter, at CHECK-IN.dk mandag kunne fortælle, at PrivatAir, der flyver for SAS, ikke har overenskomst med sine ansatte.

Norge burde have undersøgt
Til CHECK-IN.dk forklarer CAU-formand, Merete Scheel, at man havde en klar forventning om, at de norske fagforeninger havde undersøgt forholdene i PrivatAir, idet selskabet i det seneste år har fløjet fra Stavanger til Houston. I næste uge flyttes flyet til København, hvorfra det skal flyve til New York.

“Vi har ikke sovet i timen, men rimelig sent i processen, er vi blevet opmærksomme på, at PrivatAir skulle flyve New York fra København,” siger Merete Scheel til CHECK-IN.dk og tilføjer:

”Eftersom PrivatAir har fløjet i Norge, havde jeg en forventning om, at de norske fagforeninger havde undersøgt sagen – men vi har ikke fået nogen information.”

Selvom fagforeningerne, der organiserer de ansatte SAS jævnligt mødes, så har den manglende organisering i PrivatAir ifølge Merete Scheel aldrig været på tale. Det er ifølge formanden en af årsagerne til, at man fra dansk side nu kalder det en overraskelse, at PrivatAir ikke har overenskomst med sine ansatte.

”Der har ikke været møder mellem de norske og danske fagforeninger, hvor PrivatAir var på agendaen. Og vi har ikke bragt det op, fordi vi ikke har haft tanken, at det kunne foregå.”

Sender bolden videre
Merete Scheel mener heller ikke, at CAU burde havde foretaget sig yderligere efter, SAS besluttede at disponere den Boeing 737’er, PrivatAir flyver med for SAS, til København:

“Man skal have indikation af, at der er et eller andet før, vi undersøger det. Eftersom den norske kabineforening, som er en del af LO, intet har sagt, har vi ikke tænkt, at der skulle være noget.”

Hun mener ikke, at CAU dermed bare sender bolden videre.

“Vores interesseområde er København. Det er klart, vi skal arbejde videre med den her sag, hvis PrivatAir anlægger en base.”

Trussel mod dansk model
CAU gør det, ligesom FPU kunne fortælle tirsdag til CHECK-IN.dk, klart, at man ikke betragter PrivatAirs manglende overenskomst for en ny Ryanair-sag, idet selskabet ikke har base i København.

Men den danske kabineforening lægger ikke skjul på, at man har det svært med SAS’ valg af PrivatAir:

“Selvfølgelig ser vi ikke med milde øjne på, at man har valgt et selskab uden overenskomst,” fastslår Merete Scheel som i sin pressemeddelelse skriver:

“CAU opfatter SAS’ ageren som en direkte trussel mod CAU’s overenskomst og den danske model.”

Billede: Merete Scheel, formand i CAU. Foto: PR/CAU