Emirates Airbus A380 lander i København. (Foto: Morten Lund Tiirikainen).

CPH får plads til flere A380’ere

I forbindelse med opførelsen af en ny finger får Københavns Lufthavn i 2019 fordoblet antallet af gates, der kan håndtere Airbus A380-fly.

Om godt to år får Københavns Lufthavn plads til på én gang at kunne håndtere to Airbus A380-dobbeltdækkerfly med brobetjente gates, så de op mod 600 passagerer kan gå direkte ind i terminalen og ikke skal ned i en stribe af busser og køres ind til terminalen.

Det bliver muligt når lufthavnen i 2019 tager første etape af den nye Finger E i brug. Den eneste brobetjente gate, som den første del af den nye terminal kommer til at indeholde, får nemlig en standplads foran sig, som bliver stor nok til at håndtere de såkaldte kategori F fly som Airbus A380-800. Boeing’s 747-8i er det eneste andet passagerfly i F-kategorien.

Normale langdistancefly som Airbus A340, Airbus A330, Boeing 777 og Boeing 787 tilhører kategori E, som de fleste af lufthavnens standpladser ved Finger C er i stand til at håndtere. Kategori F-fly derimod kan i dag kun parkeres på en enkel standplads foran Københavns Lufthavns Finger C. Den bruges hver dag først på eftermiddagen af Emirates Airlines, når de kommer fra Dubai med deres Airbus A380-800 med plads til 615 passagerer.

Snildt dele en gate
Af de flyselskaber, som flyver til og fra CPH i dag, er det kun Emirates Airlines, Singapore Airlines, Thai Airways og Qatar Airways, der kunne tænkes at anvende Airbus A380 på deres CPH-ruter.

Emirates Airlines har i forvejen svært ved at få solgt alle sæder på deres daglige Airbus A380-flyvning. Og hvis selskabet en dag alligevel skulle vælge at indsætte en ekstra daglig afgang, så vil det sandsynligvis i første omgang blive med mindre Boeing 777-fly. Og skulle de en dag gå hen og indsætte Airbus A380 på CPH-ruten to gange dagligt, så ville de to fly ikke være i lufthavnen på samme tid. De kunne derfor snildt dele en gate.

Illustration af den nye Finger E og den nye Airbus A380-standplads.

Illustration af den nye Finger E og den nye Airbus A380-standplads.

Den nye A380-gate kan til gengæld komme i brug, hvis Singapore Airlines, Thai Airways eller Qatar Airways en dag måtte få lyst til at indsætte dobbeltdækkerflyet på sine CPH-ruter. Singapore Airlines bruger i dag Boeing 777-200ER og ville nok i første omgang indsætte større Boeing 777-300ER fly og øge antallet af ugentlige frekvenser fra de nuværende fem, hvis der var øget efterspørgsel.

Thai Airways anvender Boeing 777-300ER på sin rute mellem Bangkok og Københavns Lufthavn. Hvis selskabet fik brug for at indsætte mere kapacitet på ruten, så kunne Airbus A380 være en mulighed. Problemet er blot, at selskabet ikke har særlig mange af dem.

Råder ikke over A380’ere
Qatar Airways flyver i øjeblikket to gange dagligt med Boeing 787-8 Dreamliner på sin rute mellem Doha og Københavns Lufthavn. Qatar Airways har forholdsvis få Airbus A380’ere, som anvendes på nogle af de allerstørste ruter til USA, London og Australien. Det er derfor ikke realistisk, at selskabet ville indsætte flytypen på sin CPH-rute. Det er nok snarere mere sandsynligt, at Boeing 787-8 Dreamliner en dag bliver erstattet med Airbus A350XWB, hvis der er behov for at øge kapaciteten. Det mønster er begyndt at tegne sig i flere andre europæiske lufthavne, som Qatar Airways flyver til.

Lufthansa, British Airways og Air France har flytypen, men det er så godt som utænkeligt, at de anvendte dem på korte europæiske ruter til København. Endelig er der de selskaber, som måske en dag kommer til Københavns Lufthavn. Air India og Cathay Pacific har ikke lagt skjul på, at de en dag godt kunne tænke sig at flyve til København fra henholdsvis Delhi og Hong Kong. De to selskaber råder dog ikke over Airbus A380-fly.

Sådan kommer Finger E til at se ud, når den er fuldt udbygget.

Sådan kommer Finger E til at se ud, når den er fuldt udbygget.

Supplere Finger C
Første etape af den nye Finger E koster 850 mio. kroner at opføre. Den 22.000 kvadratmeter store nybygning vil strejke sig fra det centrale terminalområde ud til lavprisfingeren CPH GO. Foruden den ene brobetjente gate, så får første del af fingeren også seks såkaldte busgates, hvorfra passagerer kan køre med bus til og fra fjernparkerede fly. Desuden opføres et nyt kontorhus på 4.000 kvadratmeter i fire etager.

Når Københavns Lufthavn en dag beslutter sig for at bygge videre på Finger E, så vil den strække sig mod syd henover det område, hvor CPH GO ligger i dag. Hvad der skal ske med CPH GO vil lufthavnen ikke sige på nuværende tidspunkt. Finger E skal primært bruges til at håndtere langdistancefly og dermed supplere lufthavnens nuværende Finger C.

 

 

 

Relaterede artikler:

CPH gør klar til at bygge ny langdistance-finger

Op imod 200 ledige sæder på A380-afgange til og fra CPH

CPH: A380 er en milepæl for os

CPH ind i kæmpe-flyets klub

Emirates lancerer Airbus A380 til CPH

A380-udvidelse hverken besluttet eller efterspurgt

Lufthavns-shopping skal finansiere A380 i CPH

Thai: Ingen planer om Airbus A380 i CPH

Ingen konkrete planer om at modtage A380 i CPH