​CPH: A380 er en milepæl for os

Københavns Lufthavn bliver den første skandinaviske Airbus A380-lufthavn, når Emirates kommer med dobbeltdækkerflyet til december.

Timingen kunne ikke have været bedre. Så snart Københavns Lufthavn til november er klar til at modtage Airbus A380-dobbeltdækkerflyet står det første selskab klar til at indsætte flyet på en rute til København.

Nyheden om at Emirates fra den 1. december i år indsætter Airbus A380 på sin eksisterende rute mellem Dubai og København fremkalder da også de helt store smil hos Københavns Lufthavns direktør, Thomas Woldbye.

”Det er en milepæl for lufthavnen at skulle til at modtage sådan et ikonisk fly. Lufthavnen bliver 90 år den 20. april. Hvilken bedre fødselsdagsgave kunne man ønske sig?,” spurgte Thomas Woldbye retorisk, da han sammen med Emirates øverste chef, Tim Clark, på et pressemøde torsdag løftede sløret for det store flys snarlige ankomst til København.

I en anden liga
Københavns Lufthavn har de senere år arbejdet med deres såkaldte World Class Hub-strategi, der går ud på at skabe en af verdens bedste transitlufthavne og gøre CPH til det foretrukne trafikknudepunkt for rejsende til og fra Nordeuropa. Og med udsigten til at blive ”A380-lufthavn” kravler Københavns Lufthavn for alvor op blandt de mellemstore europæiske trafikknudepunkter som Amsterdam, Zürich og München.

”Kombineret med at vi sidste år rundede 25 millioner passagerer, så sender det os op i en anden liga,” understreger Thomas Woldbye.

Lufthavnen er i løbende dialog med andre flyselskaber om mulighederne for at indsætte Airbus A380 på andre ruter til Københavns Lufthavn. Mest oplagte ville være Thai Airways og Singapore Airlines, der begge flyver til København med Boeing 777-fly i dag, men også har Airbus A380 i sin flåde.

Københavns Lufthavn bliver den første skandinaviske lufthavn med fast Airbus A380-betjening, ligesom lufthavnen var den første skandinaviske lufthavn, som Emirates åbnede rute til fra Dubai. Selskabet startede ruten i august 2011 med et 278-sæders Airbus A330-fly. Det blev hurtigt erstattet af større Boeing 777-fly og efter lidt mere end fire år i CPH går man altså nu op i et 615-sæders fly.

Lufthavnen har de senere år haft forberedelserne til at kunne modtage Airbus A380 med i baghovedet, når man har bygget om eller udvidet. For eksempel er man i fuld gang med at forlænge Finger C med tre nye standpladser til langdistancefly. Tilbage står en investering på 10 mio. kroner til en ekstra jetbro på den ene af standpladserne, så der kan boardes passagerer på begge Airbus A380’erens etager, samt 30 mio. kroner til at udvide bredden af landingsbanerne med fire meter på hver side. Det arbejde gennemføres sammen med en planlagt banerenovering henover sommeren og udvidelsen af Finger C med de nye gates forventes at stå klar til november.

Thomas Woldbye og Tim Clark giver hinanden håndslag på ankomsten af Airbus A380 til København til december.