Lavprisflyselskaber i CPH Go. (Foto: Ernst Tobisch/CPH)

CPH har overhalet Arlanda på andel af lavpristrafik

Københavns Lufthavn har overhalet Stockholm-Arlanda i kampen om at blive største lavprislufthavn i Norden. Men der er stadig langt op til Oslo, der har førertrøjen.

Der er fart på i Københavns Lufthavn. Væksten har i første halvår været på ikke mindre end 11 procent, hvilket gør lufthavnen til den hurtigstvoksende af de tre skandinaviske storlufthavne.

Den anerkendte analyse- og medievirksomhed Airline Network News & Analysis (anna.aero) har på baggrund af data fra OAG Analyzer undersøgt, hvor stor en del af den udbudte kapacitet i de fire største nordiske lufthavn, der tilhører lavprisflyselskaberne. Her har man sammenlignet antallet af udbudte sæder i sommertrafikprogrammet fra 2006 frem til 2016 og sat andelen op imod det samlede antal flysæder for de respektive lufthavne.

Undersøgelsen viser, at Oslo-Gardermoen fra 2006 til 2010 skabte en markant lavprisvækst trukket af Norwegian. I denne periode voksede lavpristrafikken i den norske lufthavn fra 27 procent til 42 procent af den samlede trafik, hvorefter væksten fladede ud, således at lavprisandelen i Oslo stadig er på 42 procent.

Omkring 2010 valgte Norwegian nemlig at satse betydeligt mere i København og Stockholm. Fra dette tidspunkt er Københavns Lufthavn nemlig gået fra 16 til 32 procent på lavprisandelen, hvilket også er samme periode som lavprisfingeren Go har eksisteret. Fra 2010 til 2016 er Stockholm-Arlanda gået fra 18 til 27 procent, og lufthavnen er i 2016 for første gang i mange år blevet overhalet af CPH.

Interkontinentalt frem for lavpris
At CPH kommer ind foran Arlanda skyldes i høj grad, at Ryanair etablerede sig i Københavns Lufthavn i foråret 2015 og løbende har åbnet nye ruter og tilført mere kapacitet. Det er for alvor slået igennem i sommertrafikprogrammet 2016.

“Den procentuelle andel af lavprissæder er steget i Københavns Lufthavn, hvilket især skyldes Ryanairs indtog. Vi anerkender, at Københavns Lufthavn har været dygtige til at tiltrække Ryanair,” siger Ole Wieth Christensen, der er nytiltrådt chef for Swedavias interkontinentale ruteudvikling.

Men fra 2015 til 2016 har Stockholm-Arlanda tilsyneladende vokset på andre segmenter end lavpris. Det er nemlig lykkedes for den svenske storlufthavn at tiltrække mere trafik fra SAS på ruter, hvor man tidligere skulle flyve via København. Men også helt ny SAS-trafik er landet hos Arlanda Lufthavn.

“SAS er vokset rigtig godt i Arlanda, blandt andet med succesfulde direkte ruter til Los Angeles og Hong Kong. At procentandelen af sæder hos lavprisflyselskaberne stagnerer i et enkelt år, ser vi ikke som et problem. Interkontinentale ruter er essentielt for en lufthavn som Arlanda, så vækst i dette segment er godt for svensk turisme, erhvervsliv og eksport,” fastslår Ole Wieth Christensen.

Lavprisflyselskabernes andel af sædekapacitet S06 til S16

CHT-Nordic-S06-S16

Relaterede artikler:

Stockholm får ny easyJet-rute

CPH har fået en unik lavpris-position

Massiv lavprisvækst i Københavns Lufthavn

Ryanair-exit giver tilbagegang i Malmø

SAS: Malmø’s lavprissucces er betalt af os

x

Læs Også

Flyselskaber begejstrede over takstnedsættelse

Danish Air Transport og SAS tager begge positivt imod Københavns Lufthavns udspil om at sænke taksterne fra den 1. april 2018, og der er prisnedsættelser på vej.

VisitDenmark: Mahan-rute hurtigt glemt

Danmark gik med lukningen af iranske Mahan Airs CPH-rute i 2017 glip af op mod 10.000 kinesiske overnatninger, vurderer VisitDenmark.

Københavns Lufthavn taler med naboerne

Københavns Lufthavn er gået i offensiven for at pleje forholdet til sine naboer. Ikke alt i charmeoffensiven fungerer dog lige godt.

EasyJet åbner endnu en Berlin-rute fra CPH

EasyJet får om kun en måned sin anden rute mellem København og Berlin, når Københavns Lufthavn bliver en del af lavprisselskabet lynoffensiv i Berlin Tegel-lufthavnen.

Tyrkiske selskaber opruster på CPH

SunExpress og Turkish Airlines tror på, at de rejsende vender tilbage til Tyrkiet og øger derfor begge kapaciteten på CPH-ruter.

Danske lufthavne viser interesse for kunstgræs

Billund Lufthavn og Københavns Lufthavn følger interesseret med i udviklingen af kunstgræs, der kan være et vigtigt produkt i at forbedre flysikkerheden.