CPH har svært ved at tiltrække amerikanere

Delta Airlines åbner snart sin årlige sommerrute fra New York til København. Men Københavns Lufthavn har både svært ved at fastholde Delta og tiltrække andre amerikanske selskaber.

Søndag den 2. juni åbner Delta Airlines sin årlige sommerrute fra New Yorks John F. Kennedy Lufthavn til København. I de første to uger kun med fire ugentlige rotationer, men fra 17. juni med daglige flyvninger. Ruten er dog igen i år kun en sommerflirt, der beflyves med en Boeing 767-300 frem til 2. september, hvor ruten lukker igen.

For selv om Københavns Lufthavn de senere år har haft held med at tiltrække nye oversøiske flyselskaber fra især Mellemøsten, så kniber det alvorligt med at gøre sig attraktiv over for de store amerikanske netværksselskaber og få dem til at binde sig til mere end bare en sommerflirt.

Efter mange års fravær kom Delta Airlines i 2006 tilbage til København med en sommerrute fra Atlanta. Og i 2010 kom også en Delta-rute fra New York JFK-lufthavnen. Efter en periode med overlapning blev Atlanta-ruten lukket ogNew York-ruten blev reduceret til en årlig sommerflirt.

Virkede ikke
United Airlines var gennem flere år en fast gæst i København med en daglig flyvning fra New Yorks Newark-lufthavn med den lille Boeing 757-flyver, der havde et business class produkt, der af mange blev betegnet som værende bedre end SAS’ produkt på samme rute. Eksempelvis havde United lie-flat sæder på sin business class.

Men i efteråret 2012 blev den rute indstillet. Og det var der en god forklaring på.

“Vi tjente ikke penge på ruten. Det virkede ikke for os. Jeg tror ikke på idéen om at blive blot af nostalgiske årsager. Så hellere ‘get the hell out of there’,“ sagde United Airlines’ CEO Jeff Smisek i november sidste år til CHECK-IN.dk.

Lavet om på
Hos det andet amerikanske Star Alliance-medlem, US Airways, stod København heller ikke på programmet sidste efterår.

“Det europæiske marked er godt dækket ind allerede, og vi fokuserer primært på at forbedre betjeningen af vores eksisterende ruter med blandt andet nye og større fly,“ sagde Andrew Nocella, senior vice president for marketing og planlægning hos US Airways i november sidste år til CHECK-IN.dk.

Men det kan der måske blive lavet om på nu. For i mellemtiden er fusionen mellem US Airways og American Airlines faldet på plads. Det nye selskab bliver medlem af oneworld-alliancen, hvor American Airlines i dag er et af de toneangivende medlemmer. SAS er Star Alliance-medlem, mens Delta Airlines er Skyteam-medlem. Så derfor ville det være oplagt for oneworld-medlemmet American Airlines / US Airways at tage kampen op mod alliance-konkurrenterne.

Det nye selskab må derfor anses som den mest oplagte til at gøre sin entré i København.

Tænke sig om
Med sommerlukningen af ruten fra København til Bangkok flyver SAS i den kommende sommer kun til tre asiatiske destinationer og slet ikke til vækstøkonomierne i Sydamerika og Indien. Til gengæld har selskabet stor fokus på netop det amerikanske marked, med ekstra frekvenser på Newark-ruten og den nye San Francisco rute samt de to eksisterende ruter til Washington og Chicago. Og det kan være med til at få de amerikanske selskabers ruteplanlæggere til at tænke sig om en ekstra gang.

Og bedre bliver det ikke af at Norwegian i slutningen af november åbner en rute fra København til Fort Lauderdale i Florida – kun et stenkast fra American Airlines’ store trafikknudepunkt i Miami. Norwegian har desuden allerede nu annonceret en New York-rute fra København i foråret 2014.

Ekstra tryghed
For mange amerikanske virksomheder og forretningsrejsende er det ikke uden betydning, at de kan flyve med ”deres egne” selskaber til en oversøisk destination. Det giver en ekstra tryghed og er med til at sætte destinationen på det amerikanske verdenskort.

Et tæt samarbejde mellem blandt andre Lufthansa og United har betydet, at United har været tvunget til at opgive et salgssamarbejde med SAS. Og det har ført til, at United ikke længere har codeshares på SAS’ flyvninger mellem Skandinavien og USA. Dermed optræder SAS-flyvningerne ikke længere i bookingsystemerne med UA-rutenumre.