Et Airbus A320-fly fra Beijing Capital Airlines. Selskabet anvender større Airbus A330-fly på ruterne til København.

CPH ikke blandt kineseres 2017-ruter

Beijing Capital Airlines fløj til CPH i 2015, men kom ikke som lovet retur i 2016. Nu tyder meget på, at de heller ikke kommer i 2017.

Stoltheden var stor i Københavns Lufthavn, da det kinesiske flyselskab Beijing Capital Airlines i 2015 startede flyvninger to gange om ugen fra de to kinesiske storbyer Beijing og Hangzhou med Airbus A330-langdistancefly fuldt lastet med købestærke kinesiske turister.

Selvom der i første omgang kun var tale om flyvninger i en to måneders periode, så så Københavns Lufthavn det som begyndelsen til noget stort. Beijing Capital Airlines annoncerede da også efterfølgende, at man i 2016 ville udvide sæsonen til syv måneder. Det ville betyde en forøgelse fra knap 3.000 til over 11.000 kinesiske chartergæster, der ville flyve ind til København på Beijing Capital Airlines’ eneste europæiske rute.

Kommer ikke til at ske
Efter flere udskydelser af opstartsdatoen endte det dog med, at Beijing Capital Airlines slet ikke genåbnede de to ruter i 2016. Og nu tyder meget på, at det heller ikke kommer til at ske i 2017.

Således er København ikke blandt de destinationer, som selskabet fornylig annoncerede, at de vil flyve til i 2017.

Det er til gengæld Københavns Lufthavns rival Helsinki Vantaa-lufthavnen, som Beijing planlægger at flyve til to gange om ugen fra maj næste år. Måneden efter starter selskabet flyvninger to gange om ugen til Zagreb i Kroatien. I januar starter selskabet desuden en rute til Mexico City med tre ugentlige flyvninger.

I Københavns Lufthavn har man dog ikke opgivet håbet om at Beijing Capital Airlines kommer tilbage.

“Da de sidst fløj her til CPH blev ruten også først annonceret samme år, og at det ikke er annonceret endnu er ikke ensbetydende med at tanken er droppet. Vi fortsætter vores samarbejde med Beijing Capital Airlines og håber fortsat, at det lykkedes at få ruten tilbage næste år,” understreger pressechef i Københavns Lufthavn, Kasper Hyllested, overfor CHECK-IN.dk.

I år er flyvningerne til Københavns Lufthavn blevet erstattet med flyvninger til blandt andet Birmingham i England og den spanske hovedstad Madrid.

Beijing Capital Airlines brugte i sensommeren 2015 Airbus A330-fly til at betjene de to CPH-ruter. Selskabet har ikke selv den flytype i sin flåde. Men det har moderselskabet Hainan Airlines, hvorfra alle Beijing Capital Airlines’ nuværende fly er leaset.

 

 

Relaterede artikler:

Kinesere kommer slet ikke til CPH i år

Kinesere næsten firdobler CPH-kapacitet

Kineserne kommer

Kinesere gør sin entré i CPH

x

Læs Også

EasyJet åbner endnu en Berlin-rute fra CPH

EasyJet får om kun en måned sin anden rute mellem København og Berlin, når Københavns Lufthavn bliver en del af lavprisselskabet lynoffensiv i Berlin Tegel-lufthavnen.

Tre kinesiske flyselskaber på vej til København

Der er udsigt til trængsel i flytrafikken mellem Kina og København i 2018. To flyselskaber har søgt om tilladelse til at flyve fra Beijing, og et andet selskab vil flyve fra Chengdu.

Tyrkiske selskaber opruster på CPH

SunExpress og Turkish Airlines tror på, at de rejsende vender tilbage til Tyrkiet og øger derfor begge kapaciteten på CPH-ruter.

Stor luftfartskoncern forsinker leasingbetalinger

Flyselskaberne i det store kinesiske konglomerat HNA Group kan ikke betale regningerne for flyleasing til tiden, da moderselskabet angiveligt opsuger likviditeten.

Danske lufthavne viser interesse for kunstgræs

Billund Lufthavn og Københavns Lufthavn følger interesseret med i udviklingen af kunstgræs, der kan være et vigtigt produkt i at forbedre flysikkerheden.

Venter på afklaring om lavere indenrigstakster

En differentieret takststruktur i Heathrow-lufthavnen har endnu ikke inspireret Københavns Lufthavn til lavere indenrigstakster. Men CPH analyserer den nye reguleringsmodel.