Et Airbus A320-fly fra Beijing Capital Airlines. Selskabet anvender større Airbus A330-fly på ruterne til København.

CPH ikke blandt kineseres 2017-ruter

Beijing Capital Airlines fløj til CPH i 2015, men kom ikke som lovet retur i 2016. Nu tyder meget på, at de heller ikke kommer i 2017.

Stoltheden var stor i Københavns Lufthavn, da det kinesiske flyselskab Beijing Capital Airlines i 2015 startede flyvninger to gange om ugen fra de to kinesiske storbyer Beijing og Hangzhou med Airbus A330-langdistancefly fuldt lastet med købestærke kinesiske turister.

Selvom der i første omgang kun var tale om flyvninger i en to måneders periode, så så Københavns Lufthavn det som begyndelsen til noget stort. Beijing Capital Airlines annoncerede da også efterfølgende, at man i 2016 ville udvide sæsonen til syv måneder. Det ville betyde en forøgelse fra knap 3.000 til over 11.000 kinesiske chartergæster, der ville flyve ind til København på Beijing Capital Airlines’ eneste europæiske rute.

Kommer ikke til at ske
Efter flere udskydelser af opstartsdatoen endte det dog med, at Beijing Capital Airlines slet ikke genåbnede de to ruter i 2016. Og nu tyder meget på, at det heller ikke kommer til at ske i 2017.

Således er København ikke blandt de destinationer, som selskabet fornylig annoncerede, at de vil flyve til i 2017.

Det er til gengæld Københavns Lufthavns rival Helsinki Vantaa-lufthavnen, som Beijing planlægger at flyve til to gange om ugen fra maj næste år. Måneden efter starter selskabet flyvninger to gange om ugen til Zagreb i Kroatien. I januar starter selskabet desuden en rute til Mexico City med tre ugentlige flyvninger.

I Københavns Lufthavn har man dog ikke opgivet håbet om at Beijing Capital Airlines kommer tilbage.

“Da de sidst fløj her til CPH blev ruten også først annonceret samme år, og at det ikke er annonceret endnu er ikke ensbetydende med at tanken er droppet. Vi fortsætter vores samarbejde med Beijing Capital Airlines og håber fortsat, at det lykkedes at få ruten tilbage næste år,” understreger pressechef i Københavns Lufthavn, Kasper Hyllested, overfor CHECK-IN.dk.

I år er flyvningerne til Københavns Lufthavn blevet erstattet med flyvninger til blandt andet Birmingham i England og den spanske hovedstad Madrid.

Beijing Capital Airlines brugte i sensommeren 2015 Airbus A330-fly til at betjene de to CPH-ruter. Selskabet har ikke selv den flytype i sin flåde. Men det har moderselskabet Hainan Airlines, hvorfra alle Beijing Capital Airlines’ nuværende fly er leaset.

 

 

Relaterede artikler:

Kinesere kommer slet ikke til CPH i år

Kinesere næsten firdobler CPH-kapacitet

Kineserne kommer

Kinesere gør sin entré i CPH

x

Læs Også

Fortsat tilbagegang i CPH

Flere langrutepassagerer og chartergæster til Egypten kunne ikke forhindre endnu en tilbagegangs-måned i CPH i januar.

Iranere får tredje Sverige-rute

Iran Air opgav at flyve til CPH på grund af strid om bevæbnede vagter. Nu åbner selskabet i stedet Malmø-rute.

CPH i toppen af europæisk punktlighed

Københavns Lufthavn var i 2017 den tredjebedste lufthavn i Europa til at få flyene afsted til tiden, viser ny analyse fra OAG.

Norwegian skruer igen op for CPH-rute

Norwegian øger i sommeren 2018 kapaciteten på sin rute mellem Københavns Lufthavn og Helsinki. Det samme gjorde selskabet sidste år.

Fly til CPH måtte omdirigeres på grund af syg kaptajn

En Boeing 787 Dreamliner fra Norwegian på vej fra USA mod Københavns Lufthavn måtte omdirigeres til irske Shannon Airport, da flyets kaptajn blev syg.

ATP køber flere lufthavnsaktier

Københavns Lufthavnes storaktionærer ATP og den canadiske pensionskasse OTTP har købt aktier i lufthavnen for 750 millioner kroner