Københavns Lufthavn - finger C. (Arkivfoto: Morten Lund Tiirikainen)

CPH overhalet af øvrige nordiske hovedstadslufthavne

Københavns Lufthavn havde i januar måned den laveste vækstrate blandt de fem nordiske hovedstadslufthavne.

Københavns Lufthavn havde et helt fantastisk år i 2016, hvor antallet af passagerer voksede med hele 9,2 procent, hvormed lufthavnen for første gang nåede over 29 mio. passagerer. Samtidig præsenterede CPH i slutningen af 2016 en ambitiøs udbygningsplan i forventning om, at lufthavnen i 2024 løber tør for standpladser og at passagertallet inden for en overskuelig årrække kommer i nærheden af 40 millioner.

Men muligvis kommer det ikke til at gå så stærkt, som Københavns Lufthavn har lagt op til. Den danske hovedstadslufthavn har lagt forsigtigt ud i 2017 med en passagerstigning på 104.208, hvilket svarer til en vækst på 5,6 procent. Det er mere end en halvering i forhold til vækstraten i samme måned sidste år, der dengang nåede op på 13,4 procent.

Kaster man et blik på trafiktallene fra de øvrige nordiske hovedstadslufthavne, ser man også, at Københavns Lufthavn rent vækstmæssigt er blevet isoleret i bunden blandt de fem primære hovedstadslufthavne.

Passagertal i nordiske hovedstadslufthavne – januar 2017 vs. januar 2016

Lufthavn 01/2017 01/2016 Forskel Vækst
Københavns Lufthavn 1.981.252 1.877.044  104.208 +5,6 %
Oslo Lufthavn 1.835.900 1.655.477  180.423 +10,9 %
Stockholm Arlanda 1.799.925  1.602.839  197.086 +12,3 %
Helsinki Vantaa 1.345.501 1.229.742  115.759 +9,4 %
Reykjavik – Keflavik 493.831 290.497  203.334 +70,0 %
Kilder: CPH, Avinor, Swedavia, Finavia, Isavia

 

At væksten er aftagende i Københavns Lufthavn skyldes flere forhold. For det første er der ingen nye ruteåbninger i løbet af vintertrafikprogrammet fra slutningen af oktober og frem til slutningen af marts måned. Det er første gang i mange år, at der ikke er åbnet nye vinterruter i lufthavnen. Herudover var CPH i de første måneder af 2016 begunstiget af, at mange nye ruter og øget kapacitet på eksisterende ruter. Det var blandt andet tilfældet med anden bølge af Ryanair-ruterne, der for alvor slog igennem i første halvår af 2016 samt opgraderingen hos Emirates til den store 615-sæders Airbus A380 til Dubai, der blev indsat den 1. december 2015.

“Vores internationale trafik er vokset markant de senere år. Sidste år åbnede 22 nye ruter i Københavns Lufthavn, og der har især været med til at sikre, at flere turister og forretningsfolk er kommet hertil,” siger administerende direktør Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavn.

Konkurrenter vokser hurtigere
Den helt store vinder i januar måned blev Keflavik Lufthavn ved Reykjavik. Lufthavnen er vokset nærmest eksplosivt igennem de seneste fem år, og i januar har lufthavnen lagt ud med en vækst på 70 procent ved en øgning på 200.000 passagerer til næsten en halv million rejsende. Den islandske hovedstadslufthavn har formået at tiltrække lavpris- og netværksselskaber fra det meste af Europa samt nordamerikanske flyselskaber som Delta Air Lines og Air Canada.

Hovedparten af væksten kommer dog fra Icelandair og WOW air, der begge har en skalerbar forretningsmodel, som hub-operatører mellem Nordeuropa og Nordamerika.

I de øvrige tre nordiske storlufthavne i henholdsvis Stockholm, Oslo og Helsinki var vækstraten i årets første måned dobbelt så stor som i Københavns Lufthavn. Især i Stockholm, men også i Oslo, er der for alvor kommet gang i ruteudviklingen, og de to lufthavne lander nye ruter og selskaber i en lind strøm. I Helsinki Lufthavn er det Finnairs vækst til Nordamerika og Asien med de nye og større A350-fly, der har været med til at skubbe væksten i vejret.

“Oslo Lufthavn stod for 85 procent af den samlede passagervækst i Avinors lufthavne i januar. Øgningen i udenrigstrafikken er den største siden 2008,” fortæller Jasper Spruit, der er direktør for trafikudvikling hos Avinor.

Udviklingen viser således, at Københavns Lufthavn er mere udfordret end nogensinde før fra de nordiske konkurrenter, der ligesom Københavns Lufthavn investerer og udbygger i stor stil.

 

Relaterede artikler:

Fremgang på alle fronter i CPH

Arlanda udfordrer CPH med lavere afgifter

Oslo passerede 25 millioner

Gigantvækst i nordisk hovedstadslufthavn

17 nye langdistanceruter ved udbygning af CPH