Keflavik International Airport.

Gigantvækst i nordisk hovedstadslufthavn

På fem år er passagertallet i Islands Keflavik-lufthavn steget med 276 procent . I 2017 forventes knap ni mio. passagerer i det, der nu er Nordens femte største lufthavn.

Det kan godt være at både ledelsen, flyselskaberne og passagererne i Københavns Lufthavn synes, at passagertallet er steget stærkt i Nordens største lufthavn, der sidste år havde en passagerfremgang på 9,1 procent til 29,043 mio. passagerer. Klart større vækst end i Stockholm Arlanda og Oslo Gardermoen.

Det er dog intet i forhold til Islands Keflavik-lufthavn. Her havde man i 2016 en passagervækst på 40,5 procent i det 6,821 mio. passagerer gik gennem Islands største lufthavn. Keflavik har dermed overhalet Gøteborg Landvetter og kan kalde sig Nordens femte største lufthavn efter de fire andre hovedstadslufthavne København, Oslo Gardermoen, Stockholm Arlanda og Helsinki Vantaa.

Den kolossale fremgang i Keflavik i 2016 er ikke noget enkeltstående fænomen. Siden 2011 er lufthavnens passagertal vokset med hele 276 procent fra 2,474 mio. og en plads som Nordens 12. største lufthavn efter blandt andet Billund Lufthavn, der som den 10. største lufthavn havde 2,709 mio. passagerer det år.

I samme femårige periode har Billund og Københavns lufthavne haft en vækst på henholdsvis 14,1 og 27,8 procent.

Kun kan drømme om
I 2012 sendte en vækst på 11,7 procent Keflavik tre pladser op ad listen og forbi Billund Lufthavn, i det Keflavik det år havde 2,764 mio. passagerer, mens Billund havde 2,734 mio. Sidenhen er vækstraterne i Keflavik bare blevet større år for år. I 2013, 2014 og 2015 havde man således en vækst på henholdsvis 16,1 procent, 20,5 procent og 25,6 procent. Vækstrater, som andre lufthavne ofte kun kan drømme om.

I 2016 fladede det ikke ud, men nåede derimod nye højder med 40,5 procents vækst til de omtalte 6,8 mio. passagerer.

Til gengæld forventer Isavia, der driver Keflavik-lufthavnen, at væksten flader ud i 2017. Her forventer man nemlig ”kun” en vækst på 28,3 procent. Hvilket vil føre lufthavnen op på 8,75 mio. passagerer. Stadig langt fra Helsinki’s omkring 17 mio. passagerer, men med behørig afstand ned til Gøteborg Landvetter, der i 2016 havde 6,375 mio. passagerer.

Voldsom vækst
Den store fremgang skyldes en kombination af øget transfertrafik samt en øget turistinteresse for Islands storslåede natur. Det har fået det ene europæiske flyselskab efter det andet til at åbne ruter til Island, ligesom amerikanske Delta Air Lines flyver året rundt til vulkanøen i Nordatlanten. Efter i mange år kun at have betjent Reykjavik fra Oslo åbnede SAS sidste år en rute fra København. Desuden har selskaber som British Airways, easyJet, Lufthansa, airberlin, Swiss, Vueling, Wizz Air, Aer Lingus, Austrian Airlines, Iberia Express og Norwegian ruter til øen. I flere tilfælde er der dog kun tale om sommerruter.

Desuden oplever det lokale selskab WOW Air en voldsom vækst. Selskabet har kopieret Icelandairs model med at fragte passagerer mellem Europa og USA via Island, hvor der skiftes fly.

Isavia forventer at godt 3,1 mio. ud af de forventede 8,75 mio. passager vil være transferpassagerer, som blot skifter fly på Island undervejs på deres tur mellem Europa og USA med Icelandair eller WOW Air. Omkring 2,8 mio. vil være lokalt afrejsende passagerer og de sidste 2,8 mio. vil være lokalt ankommende passagerer.

Lyst døgnet rundt
De islandske turistmyndigheder har arbejdet hårdt på at gøre turisttilstrømningen mere jævn henover året. I stedet for at øge presset på lufthavnen, hoteller og seværdigheder i sommerhøjsæsonen, så har man gået efter at få flere turister til i stedet at komme i den traditionelle lavsæson fra november til marts.

Det er tilsyneladende lykkedes. I 2010 ankom 50 procent af alle turister til Island i juni, juli og august. I 2017 forventer man, at 33 procent af de udenlandske turister vil komme i de tre sommermåneder, hvor det er lyst stort set døgnet rundt. 35 procent af turisterne vil så til gengæld komme i de fem mørke vintermåneder. Det valgte kun 23 procent at gøre i 2010.

 

 

Relaterede artikler:

WOW air vil finde alternativt hub til Keflavik

Stor vækst og fremrykket udbygning i Keflavik

Tre nye ruter til Island

Endnu et flyselskab til Island

Flyselskaber strømmer til Island

x

Læs Også

Icelandair med MAX-8 til fire skandinaviske lufthavne

Billund får selskab af tre andre skandinaviske lufthavne, når Icelandair næste år begynder at rulle sine nye Boeing 737 MAX-8 fly ud over sit rutenet.

Syv timers flyvning på A320-rute

Verdens formentlig længste rute med Airbus A320 udgår fra en nordisk lufthavn, hvilket også er tilfældet med den nok længste Boeing 737-rute.

Tre nye flyselskaber på en uge

Miraklet på Island vil ingen ende tage. I løbet af en uge har tre nye flyselskaber meldt deres ankomst til vulkanøen i Nordatlanten.

American Airlines vender tilbage til Norden

Oneworld-selskabet American Airlines vil fra den 7. juni næste år udfordre Icelandair og WOW air på ruten mellem Dallas og Reykjavik, og der er udsigt til et regulært blodbad.

WOW air åbner til endnu en New York-lufthavn

Islandske WOW air har stor succes på ruten til Newark-lufthavnen i New York og udvider derfor med daglige afgange til John F. Kennedy International Airport.

WOW air indsætter større fly på København

Det islandske lavprisflyselskab WOW air øger i sommertrafikprogrammet 2018 sædekapaciteten mellem Reykjavik og København.