Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Foto: Københavns Lufthavn.

CPH overhalet af Oslo i november

Airberlins ophør var stærkt medvirkende til passagertilbagegang i Københavns Lufthavn og en placering som Nordens kun andenstørste lufthavn i november.

Lidt over 75.000 færre passagerer gik gennem Københavns Lufthavn i november i år sammenlignet med samme måned sidste år. Det gav lufthavnen en passagertilbagegang på 3,4 procent og sendte den ned på pladsen som den kun andenstørste lufthavn i Norden. Oslo Gardermoen havde nemlig en vækst på 3,9 procent i november, hvilket gav dem godt 21.500 flere passagerer gennem terminalerne end i CPH.

Mere end halvdelen af passagertilbagegangen i Københavns Lufthavn skyldtes betalingsstandsningen hos airberlin, der netto betød et tab på 39.000 passagerer i forhold til november sidste år.

“Ruten mellem København og Berlin er dog så attraktiv, at andre flyselskaber som SAS, Norwegian og easyJet er i gang med at lukke hullet. Allerede i uge 6 næste år vil der være 50 ugentlige afgange mellem København og Berlin – det svarer til situationen før konkursen,” siger Thomas Woldbye, administrerende direktør for Københavns Lufthavn.

Ind fra mindre lufthavne
Ud over airberlins forsvinden kan også faldet i transferpassagerer mærkes. 37.410 færre skiftede fly i CPH i november, svarende til et fald på 15,5 procent. Desuden faldt antallet af indenrigsrejsende med 5,8 procent, mens der var 3,8 procent færre rejsende til og fra Europa. Eneste lyspunkt i november var en fremgang på 0,4 procent i antallet af rejsende på de interkontinentale ruter.

I sidste uge annoncerede Københavns Lufthavn en nedsættelse af sine start- og passagerafgifter med i gennemsnit 10 procent og en særlig feeder-rabat på 35 procent til selskaber, som flyver passagerer ind fra regionale danske lufthavne samt fra Norge, Baltikum og Polen. Feeder-rabatten skal netop gøre CPH til en mere attraktiv knudepunktslufthavn og være med til at få flere transferpassagerer.

Svært at nå 30 millioner
I årets første 11 måneder er antallet af passagerer i Københavns Lufthavn samlet steget med 0,9 procent i forhold til samme periode i 2016 til i alt 27.198.350. Dermed får Københavns Lufthavn overordentligt svært ved at nå 30 millioner passagerer i år, da december forventes at bringe omkring 2,2 millioner passagerer med sig.

Selvom Gardermoen altså overhaler CPH i november måned, så er det dog ikke ensbetydende med, at Gardermoen i 2017 kommer til at snuppe Københavns Lufthavns position som Nordens største lufthavn bedømt på et helt kalenderår. Oslo Gardermoen har nemlig i årets første 11 måneder kun haft 25.571.042 passagerer. Mere end 1,5 millioner færre passagerer end i CPH. Men hullet mellem de to lufthavne indsnævres, ligesom Stockholms Arlanda-lufthavn også fortsat har fart på.

Her gik 2.047.867 passagerer gennem terminalerne i november. Det er kun godt 53.000 færre passagerer end i CPH. Stockholm Arlanda har i årets første 11 måneder oplevet en vækst på otte procent og haft i alt over 24,7 millioner passagerer.

 

Relaterede artikler:

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Indenrigstrafik trak CPH ned

CPH overhalet af øvrige nordiske hovedstadslufthavne

Lavere takster skal styrke hub-status i CPH

x

Læs Også

Nu er Arlanda klar til A380

Stockholm Arlanda er nu klar med én gate, der kan håndtere Airbus A380-fly. Den mest sandsynlige A380-operatør i Arlanda har indtil videre andre planer.

De 20 største lufthavne i Norden i 2017

Der var i 2017 kun tre danske lufthavne på top20-listen over de største nordiske lufthavne, der er domineret af svenskerne og nordmændene.

Syddanske lufthavne årets højdespringere

Tre lufthavne i Region Syddanmark havde den største relative passagervækst blandt de danske lufthavne i 2017, mens en fjerde syddansk lufthavn blev nummer chok.

SAS mister terræn i CPH

Kun godt hver tredje CPH-passager rejste sidste år med SAS. Til gengæld bliver Norwegian og Ryanair stadig større i Københavns Lufthavn.

134.546 flere passagerer i CPH i 2017

Københavns Lufthavn havde i 2017 en passagervækst på blot 0,5 procent, hvilket bragte det årlige antal passagerer op på 29,2 millioner.

Oslo forsvarede sin andenplads

Den norske passagerafgift påvirkede ikke Oslo Gardermoen synderligt i 2017 og lufthavnen er stadig Nordens næststørste.