(Foto: SAS)

CPH presset af ny SAS-strategi

SAS har i 2013 og 2014 åbnet op imod 100 hundrede nye flyruter, men blot en femtedel af disse udgår fra København. Til gengæld har den danske hovedstadslufthavn mistet 10 SAS-helårsruter siden den nye strategi- og spareplan blev vedtaget i november 2012.

SAS åbnede i 2013 hele 45 nye ruter, mens det skandinaviske flyselskab allerede har annonceret 53 nye ruter i 2014. Af disse tilsammen 98 ruter udgår en lille snes fra Københavns Lufthavn, og kun otte af disse er helårsruter.

Fælles for mange af de nye ruter er nemlig, at de er lavfrekvente og kun opererer i sommer- eller vintersæsonen. Det er således flyruter, der primært henvender sig til fritidsrejsende.

Derimod er det relativt få helårsruter, at SAS har etableret i de seneste to år. Fra København er det således blot blevet til helårsruter til San Francisco, Budapest, Prag, Newcastle, Bremen, Linköping, Leeds-Bradford og Humberside.

Heraf er sidstnævnte allerede lukket igen, mens ruten til Leeds-Bradford angiveligt hænger i en tynd tråd, da SAS allerede har annulleret samtlige flyvninger på ruten i januar og februar måned. Herudover er ruterne til Budapest og Prag blevet barberet ned fra seks ugentlige til blot to ugentlige afgange.

Således lukker SAS i princippet ligeså mange helårsruter i København, som selskabet åbner, hvilket kan virke væksthæmmende for den vigtige transfertrafik. Fra den 1. december 2012 og frem til vintertrafikprogrammet start i slutningen af oktober 2014 vil der være lukket i alt ni helårsruter fra CPH, men kun fire af de nye ruter synes at være bæredygtige.

SAS rutelukninger fra København Lufthavn

Rute Lukningstidspunkt
København-Lappeenranta 03DEC12
København-Katowice 04DEC12
København-Oulu 07JAN13
København-Tampere 04FEB13
København-Lodz 04FEB14
København-Bangkok 30MAR14
København-Kiruna 28APR14
København-Humberside 07APR14
København-Turku 29JUN14
København-Madrid 26OKT14

Kilde: SAS

Som det fremgår af tabellen er rutelukningerne primært gået ud over markederne i Finland og Polen. Langdistanceruten til Bangkok blev samtidig ofret for at skabe kapacitet til ruten til San Francisco, der åbnede i foråret 2013.

SAS fastholder vedvarende, at ruterne skal være lønsomme, hvis de skal overleve i netværket i fremtidens SAS, og selskabet er da også blevet mere konsekvent og mindre tålmodig end tidligere, når en rute ikke lever op til forventningerne.

SAS og CPH i skæbnefællesskab
I Københavns Lufthavn kan man derimod se til med bekymring i forhold til den nye rutestrategi hos SAS. SAS satser i stigende grad på nye regionale ruter, og eksempelvis har lufthavnene i Billund og Aalborg inden for de seneste to år fået nye helårsruter til Oslo og Stockholm.

Når SAS etablerer nye regionale ruter udenom Københavns Lufthavn foregår der en ”hub-bypassing” aktivitet, der svækker CPH´s position som transferlufthavn. I perioden fra 2002 til 2013 er andelen af transferpassagerer blevet halveret fra 49,8 procent til blot 24,6 procent. Det er samtidig sket i en periode, hvor passagertrafikken er vokset med en tredjedel.

Senest har SAS annonceret, at selskabet vil åbne nye interkontinentale langdistanceruter fra Oslo og Stockholm i løbet af efteråret 2015. På dette tidspunkt vil Københavns Lufthavn for alvor komme under pres som den vigtigste hub-lufthavn i Skandinavien.

”Hvis udvidelsen i de to markeder er godt for SAS, vil det på sigt også være godt for Københavns Lufthavn,” sagde lufthavnens pressechef Søren Hedegaard Nielsen for nylig i en kommentar til CHECK-IN.dk som reaktion på SAS-nyheden om at satse interkontinentalt fra Norge og Sverige.

Københavns Lufthavn deler nemlig skæbnefællesskab med SAS. Et sundt og levedygtigt SAS er den grundlæggende forudsætning for, at man kan fastholde SAS i CPH, hvor selskabet i 2013 tegnede sig for 42 procent af passagererne. Derfor må CPH leve med lidt ”utroskab” fra SAS i håbet om at kunne blive ved med at bevare det skandinaviske flyselskabs gunst.