(Foto: )

CPH stadig ikke klar til Airbus A380

Københavns Lufthavn udvider sit terminalområde til langdistancefly. Investeringen til 250 mio. kroner gør dog stadig ikke lufthavnen i stand til at modtage dobbeltdækkerflyet Airbus A380.

I det næste halvandet år vil håndværkere og ingeniører arbejde intenst på at forlænge Københavns Lufthavns finger C med en ny 100 meter lang tilbygning på i alt 2400 kvadratmeter. Den yderste del af den nuværende del af finger C bruges i dag primært til langdistancefly. Og for enden af fingeren er en række standpladser, som i dag ikke har direkte broforbindelse til fingeren. Det er disse standpladser, der nu får direkte forbindelse til lufthavnsbygningen.

Udbygningen vil ikke give lufthavnen flere standpladser. Men det vil give en langt bedre passageroplevelse, når man kan gå direkte fra terminalen og ud i flyene i tørvejr via jetbroerne. Københavns Lufthavn spenderer 250 mio. kroner på udbygningen.

Ikke 100 procent
Afstanden mellem standpladserne justeres lidt så dobbeltdækkerflyet Airbus A380 med sit vingefang på 79,75 meter kan parkere ved siden af andre langdistancefly. Men det er ikke ensbetydende med at lufthavnen kommer til at kunne håndtere kæmpeflyet.

For ligesom med tidligere udbygninger, så går Københavns Lufthavn heller ikke denne gang hele vejen og gør lufthavnen 100 procent klar til at modtage Airbus A380-fly i fast rutefart flere gange om ugen. Den nye bygning får nemlig kun én jetbro ud til hver standplads, sådan som det også er tilfældet på lufthavnens eksisterende brobetjente standpladser.

Hvis Emirates eller et andet flyselskab måtte ønske at komme til Københavns Lufthavn med et Airbus A380 hver dag eller flere gange om ugen, ville det kræve at mindst en standplads blev forsynet med en ekstra jetbro. På den måde kan flyselskaberne boarde passagerer på begge flyets etager på samme tid.

Emirates anvender i dag et Boeing 777-300ER fly med plads til 426 passagerer på sin daglige rute mellem København og Dubai. Eneste flytype Emirates har med plads til flere passagerer end det, er Airbus A380’eren, som selskabet opererer i 49 eksemplarer og har bestilt yderligere 91 af.

Ekstra asfalt
En ekstra jetbro er dog ikke det eneste Københavns Lufthavn stadig mangler at investere i, hvis man skal være en Airbus A380-lufthavn. Det mest omkostningskrævende er formentlig noget så simpelt som ekstra asfalt. Airbus A380-flyets to yderste motorer sidder nemlig så langt ude, at de i dag ville hænge ud over banerne og taxavejene i Københavns Lufthavn. Dermed ville de kunne suge skidt ind.

Derfor vil det være nødvendigt at gøre banerne og taxavejene bredere, hvis flyet skal kunne komme fra landingsbanen og ind til terminalen. Da markeringslysene i siderne af banerne og taxavejene dermed skal flyttes, kan det gå hen og blive en bekostelig affære. Københavns Lufthavn ønsker dog ikke at sætte tal på hvor meget det ville koste at gøre lufthavnen helt Airbus A380-klar.

I september 2010 fik Københavns Lufthavn besøg af et Airbus A380-fly fra Lufthansa på en særlig promoveringstur. Dengang var en bestemt taxavej blevet gjort klar til flyet, der blev parkeret i lufthavnens fragtområde.

Lyse og åbne
Udover at udbygge Finger C, så er Københavns Lufthavn netop gået i gang med en stor renovering af den eksisterende sydlige del af fingeren ved gates C34 og C37. Her bliver de tilhørende lounges nu gjort lyse og åbne, så passagererne kan sidde, hvor de har lyst, indtil de bliver kaldt til boarding.