CPH: Storpolitik blokerer for Ruslandsaftale

Ukraine-krisen har kraftigt svækket mulighederne på kort sigt for at lande en ny aftale om ruteflyvning mellem Rusland og Danmark, mener Københavns Lufthavns direktør.

Storpolitik kan af og til have en kraftig påvirkning på en så international og verdensomspændende branche som luftfart. Eksempelvis kan terrorangreb og epidemier sende rejselysten i bund, mens krige og konflikter kan sende brændstofpriserne i vejret.

Og den politiske temperatur på forholdet mellem to lande kan også have stor betydning på luftfarten, selvom den reelt ikke har nogen indflydelse eller er direkte indblandet. Et godt eksempel på det, er den nuværende krise mellem Rusland og de europæiske lande over Ruslands annektering af Krim-halvøen i Ukraine.

En krise, som har smittet af på forhandlingerne mellem Rusland på den ene side og Norge, Sverige og Danmark på den anden side om nye aftaler for lufttrafikken mellem Rusland og de skandinaviske lande. Aftaler som vil kunne give flere selskaber mulighed for at flyve mellem landene og gøre det muligt at flyve fra Skandinavien til langt flere russiske byer end det er tilfældet i dag.

Eksempelvis er det i dag kun SAS og det statsejede russiske flyselskab Aeroflot, der må udføre ruteflyvning mellem Danmark og Rusland. Og flyvningerne er begrænset til ruter fra København til Moskva, Skt. Petersborg og Kaliningrad. Det betyder, at en række europæiske såvel som russiske lavprisselskaber ikke har mulighed for at komme ind på markedet. Desuden betyder det, at der ikke kan laves ruter til en række russiske millionbyer, som ellers kunne være interessante at få forbindelse til. Og i Billund har man begrænsede muligheder for at få den hastigt voksende russiske middelklasse til at besøge Legoland.

Står i vejen
Københavns Lufthavns direktør, Thomas Woldbye, har tidligere givet udtryk for sin frustration over, at en aftale ikke er på plads. Og med den seneste udvikling på den storpolitiske scene er det blevet endnu sværere, erkender lufthavnsdirektøren.

”Den aktuelle politiske situation betyder, at der ikke er så meget vi kan gøre på kort sigt. Myndighederne står i vejen, men det er ikke de danske myndigheder,” fastslår Thomas Woldbye overfor CHECK-IN.dk.

En hastigt voksende rejselysten middelklasse og et erhvervsliv i stor vækst gør Rusland til et attraktivt marked, som mange flyselskaber såvel som danske virksomheder gerne vil ind på. Tidligere i år indgik Finland og Rusland en fornyet aftale, der gav større adgang for finske flyselskaber til destinationer i Rusland. Det fik kort tid efter Finnair til at annoncere åbningen af tre nye ruter fra Helsinki til tre russiske millionbyer, som i dag er svære at komme til med fly fra Europa. På den måde får Finnair et forspring i forhold til blandt andre SAS.