Danfoss: Brug for feriefly

Det er medarbejdernes behov for at kunne komme hjem til Sønderjylland i weekender og ferier, der har fået Danfoss til at smide penge i det nye Alsie Express.

I dag starter billetsalget til det nye luftfartsselskab Alsie Express’ rute mellem København og Sønderborg. En rute som indvies med den første flyvning næste mandag. Den økonomiske bagmand er den nu afdøde Danfoss-stifter, Mads Clausens fond.

Fonden har købt de to ATR72-500 fly, som Alsie Express skal bruge på ruten. Og for Danfoss-fonden handler det om at give Danfoss-medarbejderne gode arbejdsvilkår.

”Mange af vores 5.000 medarbejdere i Danfoss har en global arbejdsplads, men er stadig bosiddende her i Sønderjylland. Det bliver vi nødt til at understøtte og give dem de bedst mulige vilkår,” siger direktør for Bitten og Mads Clausens fond, Per Have.

Komme hjem i weekender
Det er dog ikke sådan, at Sønderborg-ruten ikke beflyves i dag. Danish Air Transport (DAT) har således 21 ugentlige returflyvninger. Men ifølge Per Have har Danfoss-medarbejderne et behov, som DAT ikke kan opfylde.

”Vi var meget glade for at DAT gik ind på Sønderborg-ruten, da Cimber Sterling gik konkurs sidste år. Men vi har et helt andet behov end det DAT kan opfylde med det ruteprogram, de flyver. Vi har behov for at vores medarbejdere kan komme hjem i weekender og på feriedage,” siger Per Have og peger på, at det er derfor Alsie Express vil flyve to gange på lørdage og to gange på søndage. Til sammenligning flyver DAT i løbet af weekenden kun én søndagsflyvning.

Per Have peger desuden på, at medarbejderne også har behov for at kunne komme hjem til Sønderjylland fra det store udland sent fredag aften. Derfor får Alsie Express en aftenafgang fra København til Sønderborg på hverdage kl. 21.45. Det er dog kun 15 minutter senere end DAT’s nuværende aftenafgang. På hverdage kommer Alsie Express til at flyve fem returflyvninger, mens DAT i dag har fire.

Helt grotesk
Danish Air Transport har ingen planer om at trække sig fra ruten når den nye konkurrent kommer.

”Som udgangspunkt har vi fra starten ikke tænkt at trække os. Vi afventer udviklingen i forhold til den nye konkurrents produkt, og hvordan de får fat i markedet,” siger direktør Jesper Rungholm fra DAT.

”Vi har fået mange støttemeldinger tilbage. Mange synes, at det er helt grotesk, at fondens penge skal bruges til at drive et andet flyselskab ud af en marginalrute. Med regularitet i verdensklase og med billetpriser, der viser, at folk trods alt flyver, har vi vist vores berettigelse,” pointerer Jesper Rungholm.

Ingen interlining
DAT har en såkaldt interline-aftale, der gør det muligt at checke sin bagage ind hele vejen fra Sønderborg til slutdestinationen, hvis man flyver videre fra København med SAS. Hos Alsie Express har man endnu ikke indgået interline-aftaler med størreflyselskaber og er heller ikke i dialog med nogen om atlave interline-aftaler.

“Det ligger som det næste skridt. Men i første omgang prioriterer vi øget frekvens, da mere end 80 procent af passagererne kun skal til og fra København,“ pointererHenrik Therkelsen, direktør for Air Alsie, der er moderselskab for Alsie Express.

Ifølge en pressemeddelelse fra Danfoss, så vil flyvetiden blive på 35 minutter. På Alsie Express’ hjemmeside fremgår det dog af tidsplanen, at flyvetiden på 19 af de 29 ugentlige flyvninger vil være 45 minutter. På fem flyvninger er den planlagt til 40 minutter og på fem andre til 50 minutter.

2,5 gange så mange sæder
Ifølge Trafikstyrelsens statistik, så satte Sønderborg-ruten rekord i 2011 med 70.812 passagerer. Cimber Sterlings konkurs i maj sidste år betød, at passagertallet i 2012 faldt til 37.370 passagerer.

Når Alsie Express starter den 17. juni, så vil der blive udbudt langt over 170.000 sæder om året på ruten mellem Sønderborg og København. Altså omtrent 2,5 gange så mange, som der var passagerer på ruten i rekordåret 2011. DAT vil med deres 32-personers SAAB A340-fly og 21 ugentlige rotationer tegne sig for 40 – 50.000 sæder, mens Alsie Express med de 48-sæders ATR72 fly og 29 ugentlige rotationer vil udbyde mere end 130.000 sæder.

Hvis Alsie Express sætter de normale 68 sæder i sine fly, vil selskabet alene kunne tilbyde tæt mod 190.000 sæder om året. Og det er kun med det ene af selskabets to fly. Det andet skal i første omgang blot stå stand-by som reservefly.