Visualisering af en udvidet Nuuk Airport. (Grafik: Kalaallit Airports A/S)

Danmark bliver medejer af lufthavne i Grønland

Ny aftale betyder, at den danske stat kommer til at eje en tredjedel af Grønlands nye internationale lufthavne. Til gengæld vil Danmark sælge sine aktier i Air Greenland.

Med den nye aftale mellem Danmark og Grønland om, at den danske stat skyder 700 millioner kroner direkte ind i de planlagte lufthavnsprojekter i Grønland, vil Danmark blive medejer af de kommende internationale lufthavne i Nuuk og Ilulissat.

Ifølge aftalen mellem den danske regering og den grønlandske regering Naalakkersuisut får Danmark med egenkapitalindskuddet på 700 millioner kroner i Kalaallit Airports’ selskab til anlæg og drift af de nye lufthavne en ejerandel på 33,3 procent i lufthavnene i Nuuk og Ilulissat.

Det grønlandske selvstyre bidrager selv med et egenkapitalindskud på 1,4 milliarder kroner og får dermed en ejerandel på 66,7 procent.

Kalaallit Airports A/S blev stiftet af Grønlands Selvstyre den 1. juli 2016 med det ene formål er at anlægge, eje og drive lufthavne i Nuuk, Ilulissat og Qaqortoq.

Samlet egenkapital på 2,8 milliarder kroner
Udover de 700 millioner kroner stiller den danske stat garanti for et lån på 450 millioner kroner til projektet igennem Den Nordiske Investeringsbank, og samtidig er staten klar til at låne det grønlandske selvstyre 450 millioner kroner til projektet.

Samlet set budgetteres der med et egenkapitalindskud i det grønlandske lufthavnsprojekt i størrelsesordenen 2,8 milliarder kroner.

Ifølge statsminister Lars Løkke Rasmussen er aftalen, som parterne nu skal søge opbakning til i både i Folketinget og det grønlandske landsting, en milepæl i samarbejdet mellem Danmark og Grønland.

”Vi sender et meget tydeligt signal om, at vi vil et nyt samarbejde i Rigsfællesskabet og viser, at det rummer store styrker og mange muligheder,” siger Lars Løkke Rasmussen.

Staten vil sælge aktier i Air Greenland til selvstyret
Den danske stat er i forvejen involveret i den grønlandske luftfart gennem et ejerskab på 25 procent af flyselskabet Air Greenland, hvor de øvrige ejere er Grønlands Selvstyre med en ejerandel på 37,5 procent og SAS Group med ligeledes 37,5 procent. Som en del af den nye aftale er den danske og grønlandske regering også blevet enige om, at selvstyret skal købe statens aktier i Air Greenland. Det skal dog ske under forudsætning af, at en række forhold ved selvstyrets aktiekøb vurderes tilfredsstillende for begge parter, herunder værdiansættelsen.

Bekymring for kinesisk indflydelse
Ifølge både danske og grønlandske medier er en væsentlig årsag til den danske regerings store interesse i de grønlandske lufthavnsprojekter bekymring for, at Kina skal få for stor indflydelse i Grønland.

Den kinesiske storentreprenør China Communications Construction Company er udvalgt som prækvalificeret til at byde på byggeriet blandt seks store entreprenører.

Den nye aftale mellem Danmark og Grønland indeholder ifølge Lars Løkke Rasmussen ikke nogen begrænsninger i forhold til, om kinesiske selskaber kan vinde licitationen.

Aftalen med Danmark fik allerede inden, den blev indgået mandag, det grønlandske regeringsparti Naleraq til at trække sig fra den grønlandske regeringskoalition i protest, så regeringen nu har mistet sit flertal i det grønlandske landsting.

Relaterede artikler:

Air Greenland advarer mod lufthavnsplaner

Nationalbanken advarer om grønlandsk lufthavnsprojekt

Massiv udvidelse af grønlandske lufthavne