Evergreen Aviations første installation af kunstgræs i dansk luftfart var helipaden nord for København. På billedet ses Mads Lauritzen, der arbejder for virksomheden. Foto: Danny Longhi Andreasen

Danske lufthavne henholdende med kunstgræs

Kunstgræs er mere populært i udlandet end i Danmark, hvor lufthavnene har en mere forsigtig tilgang til produktet, mener dansk kunstgræsfirma.

Det hele begyndte med en privat helikopterlandingsplads lidt nord for København i 2009. Siden har det danske kunstgræsfirma Evergreen Aviation mødt stor interesse fra udlandet, mens det har knebet med at få solgt det kunstige græs på det hjemlige marked.

CHECK-IN.dk har været på besøg ved førnævnte landingsplads, der var Evergreen Aviations allerførste installation af kunstgræs i dansk luftfart. Mads Lauritzen har siden nytår arbejdet med at udbrede kendskabet til kunstgræs-løsningen, og vi mødte ham lige dér, hvor virksomhedens historie begyndte; midt i H’et på den såkaldte helipad.

”Vi ville gerne have begyndt med at indtage det danske marked. Jeg tror dog, der er en villighed hos lufthavnene, og jeg vil være meget stolt, hvis vi kan få noget på hjemmebanen ud over det, vi allerede har,” siger Mads Lauritzen.

Hvis det Kokkedal-baserede Evergreen Aviation har svært ved at bryde igennem i Danmark, er der løbende større interesse fra udenlandske lufthavne – især de britiske. Mange lufthavne ser kunstgræs som løsningen på problemer som for eksempel erosion i baneenderne og fugle, der jagter føde tæt på de startende og landende fly.

”Vi har tit undret os over, at den store interesse kommer fra udlandet. I Danmark har man været mere forsigtige. Rent forretningsmæssigt er det udfordrende at sælge kunstgræs. Det er nyt og skal ind i en etableret verden med et konservativt miljø. Men vi er overbeviste om, at mange danske lufthavne vil have glæde af det,” fortæller Mads Lauritzen.

”Vores fornemste opgave er at oplyse lokale rådgivere som Rambøll og COWI om mulighederne for at udnytte det her produkt i luftfartsmiljøet.”

Prøve-installation i Roskilde Lufthavn
Både Billund Lufthavn og Københavns Lufthavn, Danmarks to største lufthavne, har vist interesse for at anlægge kunstgræs, men ingen af dem har endnu taget det endelige skridt.

”Vi er generelt meget interesseret i metoder og teknologier, som kan forbedre flyvesikkerheden og regulariteten for lufttrafikken. Derfor har vi også været meget interesseret i et produkt som kunstgræs,” har Ivan Andersen Commerou, flyvepladschef i Billund Lufthavn, tidligere sagt til CHECK-IN.dk. Lufthavnen har haft dialog med Evergreen Aviation siden 2013.

Københavns Lufthavn har udtalt, at kunstgræs ikke står højt på prioriteringslisten, men man følger herfra med i, hvilke erfaringer udenlandske lufthavne gør efter en kunstgræs-installation.

Københavns Lufthavne A/S, der driver hovedstadslufthavnen i Kastrup, har for nyligt forespurgt om kunstgræs i selskabets lufthavn i Roskilde. Og Evergreen Aviation ser derfor en mulighed for her at vise produktet frem.

”Vi skal lave en installation i Roskilde Lufthavn på onsdag. Vi skal blandt andet lave kunstgræs under nogle lys og under et stykke hegn. Nu starter vi i det små i Roskilde, og så er jeg sikker på, at vi fremadrettet får en god dialog med Københavns Lufthavn,” siger Mads Lauritzen.

Flere helipads i Danmark
Indtil videre har Evergreen Aviation anlagt relativt små områder med kunstgræs på dansk grund. Virksomheden har lavet en midlertidig helipad-installation på Stevns i det østlige Sjælland, hvorfra Esbjerg-firmaet KN Helicopters flyver personel ud til havmølleparken Kriegers Flak i Østersøen. Det er et étårig projekt, hvor Energinet skal forbinde havmølleparken til det danske elnet. Allerede efter et par måneder havde helipaden haft cirka 300 operationer.

Helipad anlagt med kunstgræs på Stevns. Foto: Evergreen Aviation

Evergreen Aviation har også lavet en helipad oven på Aabenraa Sygehus, ligesom der er anlagt et areal langs banen i Karup Lufthavn og på en helipad hos en privat virksomhed i Billund Lufthavn.

Fordelene ved kunstgræs på helipads er ifølge Evergreen Aviation, at det blandt andet dræner bedre end almindelige installationer, ligesom helikopterens downwash bliver holdt nede i græsset, hvilket resulterer i mindre luftstrøm og larm. Oven på kunstgræsset hældes 25 kilo sand pr. kvadratmeter, der holde græsset nede, mens græsset omvendt også holder på sandet i et vakuum.

Trafikstyrelsen skal godkende
Evergreen Aviation begyndte i første omgang med at fokusere på salg af kunstgræs til fodboldbaner, men siden er fokus drejet over på luftfart. Og dette fokus vil fortsætte, lyder det.

”Vores kærlighed og interesse er i luftfart. Vi skal nok komme meget større ud i Danmark,” slutter Mads Lauritzen, mens solen stråler ned på det ni år gamle kunstgræs på den nordsjællandske helipad.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal godkende kunstgræsset, hver gang der ønskes en installation i dansk luftfart. Senest godkendte man helipaden på Stevns.

”Flyvepladser, der ønsker at anvende kunstgræs, skal ansøge om tilladelse hos Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, og derpå foretager vi en flyvesikkerhedsmæssig vurdering af den konkrete placering og operationsmønster,” siger Kim Voigt Østrøm, pressechef i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, til CHECK-IN.dk om processen med at få godkendelse til kunstgræs-installationer.

 

Relaterede artikler:

Global interesse for dansk kunstgræs

London-lufthavn får dansk kunstgræs

Danske lufthavne viser interesse for kunstgræs