Foto: Midtjyllands Lufthavn.

DAT øger med 25 procent i Midtjyllands Lufthavn

Søndag var der navngivningsfest i Midtjyllands Lufthavn, og her kunne DAT meddele, at flyselskabet øger fra otte til 10 hverdagsafgange på København-ruten.

Søndag den 5. februar kl. 12.00 skiftede terminalen i Karup Lufthavn officielt navn til Midtjyllands Lufthavn. Dermed afsluttes en epoke på 52 år, hvor den civile del af lufthavnen har været drevet under navnet Karup Lufthavn.

I forbindelse med navngivningen var Danish Air Transport (DAT) som lufthavnen største kunde til stede. Her lovede administrerende direktør Jesper Rungholm, at antallet af flyvninger mellem Midtjylland og København vil blive øget med 25 procent fra april måned. Der bliver der tilbudt 10 hverdagsafgange på indenrigsruten til København mod i dag otte.

Dermed kan DAT tilbyde noget, der ligner timedrift på den midtjyske indenrigsrute. Til sammenligning vil SAS betjene indenrigsruten til Billund med fem hverdagsafgange, mens Aarhus Lufthavn får seks hverdagsafgange til hovedstaden.

Offensiv strategi
Flere tusinde mennesker var mødt op i lufthavnen for at være med til at fejre navneskiftet, der blev foretaget af H.K.H. Prins Joachim, der samtidig afslørede lufthavnens nye logo.

“Midtjylland er en stor og driftig del af Danmark med erhvervsliv, kultur, sport og kunst. Et nyt navn gør ingen forskel, men med alle de nye initiativer omkring Midtjyllands Lufthavn bliver det forhåbentlig nemmere for os alle at komme hertil og for alle i Midtjylland nemmere end nogensinde at komme på tværs i Danmark og videre ud i verden,” sagde H.K.H Prins Joachim i sin tale.

Lufthavnen drives som et andelsselskab med begrænset ansvar med ni midt- og vestjyske kommuner som ejere. De har igennem de senere år måttet skyde penge ind i lufthavnen for at sikre en fortsat levedygtighed, men nu forventer man, at navneskiftet og andre igangsatte aktiviteter kan bringe lufthavnen fremad med mere vækst og bedre økonomiske resultater.

“Jeg er både glad og stolt. Der er skarp konkurrence også i luften, men i stedet for at se passivt til, har vi valgt en offensiv strategi, der ser ud til at lykkes”, udtalte Holstebros borgmester H.C. Østerby (S), der samtidig er formand for lufthavnen.

I 2016 var der 147.996 passagerer, der rejste på indenrigsruten til og fra København, hvilket var en stigning på 14,6 procent i forhold til året før, hvor 129.141 rejsende benyttede DAT-ruten til København. Største år i lufthavnens historie var i 2010, hvor 302.832 passagerer rejste frem og tilbage til København med Norwegian og daværende Cimber Sterling.

 

Relaterede artikler:

Stor fremgang i omdøbt lufthavn

Første udenrigsflyvning fra Midtjyllands Lufthavn

Midtjyllands Lufthavn bliver en realitet

Karup-indenrigsrute skal op på 10 afgange om dagen

DAT: Karup Lufthavn bør hedde Aarhus Vest

x

Læs Også

Flyvninger fra seks danske lufthavne til Bornholm

Fra næste sommer bliver det muligt at flyve direkte fra Odense og Midtjylland til Bornholm, og dermed kan man flyve fra seks danske lufthavne til klippeøen i Østersøen.

DAT fløj danske fodboldhelte hjem fra Dublin

Det var Danish Air Transport, der havde fået til opgave at flyve herrelandsholdet ud og hjem fra Dublin, og efter 5-1-sejren var der champagne og tre retters menu på MD83-flyet.

Lufthavnsformand: Vi skal være hvor flyselskaberne er

Hvis Midtjyllands Lufthavn skal vokse, bør lufthavnen deltage i rutekonferencer, slår lufthavnens formand fast.

Lufthavn har ikke råd til at møde flyselskaber

Midtjyllands Lufthavn har brug for at tiltrække nye flyselskaber, men lufthavnen har ikke råd til at tage til rutekonferencer.

DAT efterlyser politisk handling

Ekspressbusser med statstilskud i ryggen gør livet surt for Danish Air Transports indenrigsrute til Midtjylland. DAT's direktør savner politisk handling.

DAT: Bedste sommer nogensinde

Få problemer og stor produktion har præget sommerens charterflyvninger hos Danish Air Transport.