Kabinen i ATR42-300 LY-ARI (Foto: Danish Air Transport)

DAT overtager Oslo-rute

Danish Air Transport skal fremover betjene ruten mellem Ørland og Oslo på vegne af Viking Air Norway, hvis datterselskab indstiller driften den 12. januar.

Det bliver et dansk flyselskab, der fra den 14. januar skal betjene den norske indenrigsrute mellem Ørland og Oslo. Den 6. oktober sidste år måtte Aalborg-selskabet North Flying efter 14 år trække sig ud af samarbejdet med Air Norway om drift af ruten mellem Ørland og Oslo, da norske FlyViking den 16. oktober ville starte på ruten med 39-sæders Dash 8-100-fly.

Men FlyViking har som følge af store økonomiske tab valgt at indstille flyvningerne den 12. januar, og derfor er Danish Air Transport (DAT) kommet på banen. På vegne af Air Viking – et nyoprettet datterselskab af Viking Air Norway – skal DAT foreløbigt frem til sommer beflyve ruten med en ATR42-300.

Der bliver i første omgang tale om to rotationer på hverdage samt en enkelt rotation om søndagen, hvilket samlet svarer til 11 ugentlige afgange i hver retning.

Den økonomiske risiko har Fly Viking Norway og det nye datterselskab. Således skal DAT levere fly og besætninger på en såkaldt ACMI-aftale samt stille bookingsystem og billetudstedelse til rådighed på DX-koden, som DAT opererer under.

Ruten vil blive opereret med ATR42-flyet LY-ARI fra DAT´s litatuiske datterselskab DOT LT.

Risikofrit samarbejde
Hos DAT er man glade for den nye aftale, og det danske flyselskab har da også stor erfaring med det norske marked og lignende operationer. I 2011 overtog DAT ruten mellem Skien og Bergen fra det norske flyselskab Vildanden, og det er nogenlunde samme konstruktion, der er indgået med Fly Viking Norway.

“Det norske selskab har ingen AOC (driftstilladelse, red.) og derfor er der tale om en wetlease på vegne af et virtuelt flyselskab. Vi har ingen risiko i operationen, og det norske selskab har stillet de nødvendige garantier,” siger administrerende direktør Jesper Rungholm fra Danish Air Transport til CHECK-IN.dk.

Den 15. september sidste genåbnede Ørland Lufthavn, der ligger på Fosenhalvøen i Sør-Trøndelag på Norges vestkyst nær Trondheim. Lufthavnen havde været lukket i næsten ni måneder, da hovedbanen skulle forlænges med 600 meter fra de daværende 2.714 meter.

Årsagen til baneforlængelsen og den omfattende udbygning skyldes, at lufthavnsoperatøren deler infrastruktur med den militære flyvestation, der fremover skal være base for de nye F-35 kampfly, som den norske regering har valgt at anskaffe. Det bliver da også primært rejsende mellem Oslo og den militære flyvestation, som DAT kommer til at flyve med.

 

Relaterede artikler:

Norsk Widerøe-udfordrer indstiller driften

North Flying mister operationer i Norge

Dansk flyselskab presses ud af Norge

Genoptager Norges-rute fra Aalborg

Dansk flyselskab må sætte Norges-rute på pause

x

Læs Også

DAT og Emirates i samarbejde

Danish Air Transport har indledt et samarbejde med Emirates, der skal gøre det lettere at rejse fra Bornholm og Midtjylland og videre ud i verden med Dubai-selskabet.

Flyselskaber begejstrede over takstnedsættelse

Danish Air Transport og SAS tager begge positivt imod Københavns Lufthavns udspil om at sænke taksterne fra den 1. april 2018, og der er prisnedsættelser på vej.

Flyvninger fra seks danske lufthavne til Bornholm

Fra næste sommer bliver det muligt at flyve direkte fra Odense og Midtjylland til Bornholm, og dermed kan man flyve fra seks danske lufthavne til klippeøen i Østersøen.

Venter på afklaring om lavere indenrigstakster

En differentieret takststruktur i Heathrow-lufthavnen har endnu ikke inspireret Københavns Lufthavn til lavere indenrigstakster. Men CPH analyserer den nye reguleringsmodel.

DAT fløj danske fodboldhelte hjem fra Dublin

Det var Danish Air Transport, der havde fået til opgave at flyve herrelandsholdet ud og hjem fra Dublin, og efter 5-1-sejren var der champagne og tre retters menu på MD83-flyet.

DAT vil leje ekstra A320

Danish Air Transport er ved at afsøge markedet efter efter et fly af typen A319 eller A320, der skal supplere selskabets fire nuværende A320-fly.